Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - wilayah - Takda kuasa halang terima dana asing

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz berkata tiada peruntukan dalam Akta Syarikat dan Akta Pertubuhan yang menghalang mana-mana pertubuhan atau syarikat menerima dana asing.

Katanya, mana-mana pertubuhan dan syarikat hanya perlu menghantar dokumen antaranya laporan tahunan, akaun yang diaudit, minit mesyuarat atau aktiviti tahunan kepada Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dan Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS) untuk tujuan pemantauan. 

"Pengemukaan dokumen di bawah Akta 125 (Akta Syarikat) dan Akta 335 (Akta Pertubuhan), hendaklah dibuat oleh syarikat dan pertubuhan kepada SSM atau ROS untuk membolehkan mereka memantau dan melihat pergerakan aktiviti tahunan.

"Sekali gus, jika terdapatnya timbul penyaluran dana asing kepada syarikat dan pertubuhan berkenaan, maklumat itu boleh diketahui oleh SSM dan ROS. Bagaimanapun, dalam kedua-dua akta ini, tidak ada peruntukan yang menghalang syarikat dan pertubuhan menerima asing tersebut.

"Sehubungan dengan itu, tidak ada pendakwaan boleh dibuat terhadap mana-mana syarikat atau pertubuhan yang menerima dana asing itu," katanya.

Nazri bagaimanapun berkata pendakwaan tetap boleh dijalankan ke atas pertubuhan haram yang beroperasi tanpa didaftarkan mengikut Akta Pertubuhan.

Katanya, ia yang merupakan satu kesalahan boleh dikenakan denda tidak lebih daripada RM5,000, di bawah subseksyen 6(3), Akta 335 Akta Pertubuhan.

Beliau yang juga ahli parlimen Padang Rengas berkata dalam Dewan Rakyat sewaktu menggulung ucapan rang undang-undang perbekalan 2013 bagi Jabatan Perdana Menteri.
Tags: wilayah

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers