Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - isu semasa - EMPAT NEGERI PAKATAN RAKYAT UNGULI PEROLEHAN PENDAPATAN

Pulau Pinang  terus mendahului senarai daripada segi pungutan hasil negeri dengan mencatatkan peningkatan  RM192.19 juta atau 46.8 peratus berbanding dengan RM410.70 juta yang dicatat pada tahun 2010.

Selain itu Selangor pula meningkat  RM62.50 juta atau  empat peratus untuk tempoh yang sama, demikian menurut Laporan Ketua Audit Negara 2011.

Laporan itu melaporkan bahawa pengurusan fiskal yang baik dicatat oleh kesemua empat negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat iaitu Selangor, Pulau Pinang, Kelantan dan Kedah daripada segi perolehan pendapatan.

Dalam Laporan itu, Ketua Audit Negara, Ambrin Buang memuji empat negeri ini berdasarkan petunjuk imbangan perolehan dan mengawal kadar hutang di samping berusaha meningkatkan pendapatan kerajaan negeri masing-masing.

Bagaimanapun, Kedah menyaksikan penurunan lebihan apabila mencatatkan peningkatan dalam perbelanjaan operasi kerajaan negeri walaupun meningkatkan hasil, namun laporan itu menyatakan kerajaan negeri telah berjaya mengekalkan lembaran imbangan "memuaskan".

Negeri yang kaya dengan sumber petroleum, Kelantan, juga mendapat prestasi memuaskan disebabkan oleh peningkatan dalam dana yang disatukan sebanyak RM86.17 juta atau 58.1% kepada RM234.47 juta berbanding dengan RM148.30 juta yang diperolehi pada tahun 2010.

Kelantan mencatat peningkatan  RM95 juta pada 2011 daripada RM16.33 juta pada tahun 2010 kepada RM111.33 juta.

Prestasi penyata kewangan secara keseluruhan di negeri ini, di mana perolehan berbanding jumlah pengurusan dan perbelanjaan pembangunan bagi tahun 2011, mencatatkan peningkatan daripada defisit berjumlah RM171.70 juta pada tahun 2010 kepada RM141.53 juta pada tahun 2011.

Selangor dan Pulau Pinang telah dipuji kerana inisiatif mereka untuk meningkatkan prestasi pengurusan kewangan mereka. 
Tags: isu semasa

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers