Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - Headline , social concern - Ruffedge, VE dan Innuendo berketayap dan berjubah

JANGAN terkejut jika anda terserempak dengan anggota Ruffedge, VE dan Innuendo yang tampil berketayap dan berjubah serba putih kerana Pot, Azan, Zaff, Ameer dan Lah kini memang sudah melangkah ke satu fasa baru dalam hidup mereka.

Tidak ketinggalan dua lagi teman mereka yang tidak hadir pada malam itu iaitu Mode dan Taj.

Pada mulanya penulis menyangka mereka bergaya begitu kerana memenuhi undangan stesen televisyen TV AlHijrah. Membuak-buak rasa ingin tahu adakah mereka benar-benar sudah berhijrah dan tidak mahu lagi bergaya seperti dulu.

Bagaimanapun jelas Azan mewakili teman-temannya yang lain, mereka masih seperti dulu. Cuma mereka akan bergaya sebegitu jika bergerak dalam kumpulan yang diberi nama Al Mawlid. Dari jauh anak muda ini bersama rakan-rakannya melontarkan senyuman ikhlas. 

Tanpa banyak bicara masing-masing memperkenalkan diri kerana mungkin menyedari penampilan mereka kali ini dilihat agak ketara sehingga menimbulkan kekeliruan.Al Mawlid disifatkan mereka sebagai satu pertemuan yang cukup hebat. 

Menariknya, perubahan ke semua mereka berlaku tanpa dirancang. Pertemuan di majlis ilmu secara tidak sengaja mencetuskan penyatuan mereka dalam sebuah kumpulan yang digerakkan dengan nama Al Mawlid. 

Mengakui semakin tenang dengan jalan yang dipilih sekarang, namun perjuangan mereka pada muzik tidak pernah padam. Pesanan guru yang tidak menghalang mereka daripada meneruskan kerjaya dalam bidang muzik sedikit sebanyak melegakan lima sahabat ini.

“Guru kami berpesan, jadilah apa pun, asalkan kami menjadi umat yang mencintai Rasulullah. Sebenarnya sudah lama kami menantikan cahaya hidayah seperti ini yang mana, kami dipertemukan semula dalam majlis ilmu. 

Sebagai manusia, kami hanya menanti tiupan hidayah. Tetapi bila masa dan ketikanya hidayah akan tiba bukanlah kuasa kami, kerana Allah lebih tahu segala-galanya,” katanya.

Daripada perbualan dengan Azan ini, ternyata dia tidak sedikit pun mengungkit perjalanan hidupnya sebagai anak seni dan menganggap semuanya itu sebagai satu pengalaman hidup, bukan sahaja pada dirinya tetapi juga pada setiap manusia.

“Kami sedar, kami banyak dosa malah pernah hanyut satu ketika dulu. Semua orang tidak kiralah dalam apa industri sekalipun pasti pernah hanyut, bukan industri hiburan saja. Setiap kesalahan kita, Allah sudah susun tetapi pesan Rasulullah, kesalahan tidak boleh ada kali kedua.

“Perubahan ini sebenarnya kami anggap sebagai ujian. Adakah kami mampu untuk memikulnya dan mampukah kami terus kekal begini? Bagi memastikan pendirian kami kekal, banyak perkara yang kami lakukan bersama. 

“Contohnya menghadiri kelas ilmu, menganjurkan majlis bersama-sama, buat lagu juga kami lakukan bersama,” kata Azan mewakili sahabatnya yang lain.

Azan juga berkata, biarpun semakin tenang dengan Al Mawlid, hubungan dengan Ruffedge masih baik. Malah dia tidak pernah terfikir untuk membubarkan kumpulannya itu kerana tiada sebab untuk perjuangan kumpulan itu dihentikan.

Disebabkan ketiga-tiga kumpulan asal mereka membawakan muzik bergenre R&B, genre yang dibawakan Al Mawlid juga banyak dipengaruhi genre itu. Bagi mereka, apabila sudah berubah, tidak bermakna muzik mereka juga perlu berubah.

“Kami masih selesa dengan genre R&B dan bagi kami tidak salah jika kekal dengan genre itu walaupun kami memilih untuk berubah. Kami tidak mahu apabila sudah berhijrah, lagu-lagu kami turut mengalami perubahan. 

“Kalau boleh kami mahu terus kekal dengan genre yang dulu kerana kami mahu menarik peminat Ruffedge, VE dan Innuendo untuk mendengar lagu-lagu yang memuji kebesaran Allah dan Rasulullah yang disampaikan dengan konsep R&B.

“Al Mawlid bukanlah kumpulan nasyid. Kami sebenarnya adalah sebuah komuniti. Kami tidak hanya menyanyi saja tetapi kami juga mempunyai program majlis ilmu yang diadakan setiap Jumaat di Surau Al Hidayah, AU3 Keramat. Manakala sebulan sekali, pada Jumaat pertama setiap bulan pula, kami akan menganjurkan majlis Maulud Nabi.

“Kami anggap usaha kami kecil ini untuk menghidupkan kembali konsep selawat dengan gaya R&B dan acapela. Kami cuba melaksanakan apa yang termampu secara perlahan-lahan. Tetapi jangan pula takut melihat imej kami. Imej ini sebenarnya tidak ada apa-apa, sebenarnya kami bergaya begini untuk mengenali dengan lebih dekat kekasih Allah,” kata Al Mawlid. 

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers