Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - political concern - Taib terus angkat sumpah sebelum Najib umumkannya...: Tipah tertipu lagi?


Maka terus kekalkah, Tan Sri Abdul Taib Mahmud sebagai Ketua Menteri Sarawak setelah dengan pantas beliau mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri Sarawak, sebaik diumum BN menang. 
Desas-desus pengundurannya menjadi noktah.
Maka Tipahpun Tertipu lagi...
Tercatatlah sekurang-kurangnya dalam buku Guinness Book of Malaysian Record, Taib adalah Ketua Menteri  terlama dalam sejarah negara.
Juga tercatatlah, (dengan anehnya) Taib melantik dirinya dengan pantas sebagai Ketua Menteri iaitu hanya 45 minit selepas Barisan Nasional (BN) diisyitiharkan sebagai parti yang memenangi pilihanraya negeri ke-10 itu. Harap-harap sempat rujuk pada PM DS Najib Razak
Hanya 45 minit selepas BN Sarawak diumumkan memperoleh majoriti dua pertiga kerusi DUN (pada kira-kira 9.45 malam), Taib terus mengatur majlis mengangkat sumpah. 
Sekaligus menamatkan isu pengundurannya.
Taib, 75, menyandang jawatan itu sejak 1981 dan genap 30 tahun 26 Mac lepas.
Beliau mengangkat sumpah di hadapan Yang Dipertua Negeri Sarawak Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng.
Majlis angkat sumpah dengan pantas ini mengejutkan ramai, kerana kedudukan Taib sebagai Ketua Menteri telah menjadi isu besar pada pilihanraya ini. Selain itu juga Najib juga kerapkali menyebut mengenai isu peralihan kuasa Ketua Menteri daripada Taib.
Lantaran itulah, DS Anwar Ibrahim telah menggesa agar diumumkan tarikh pengunduran Taib dan nama pengantinya. Namun hal itu didiamkan oleh Najib. Maka apa yang dilakukan Taib nampak tiada terhalang. 
Pada Ahad lepas,  Najib mengumumkan bahawa pelan peralihan kuasa akan dilakukan dengan segera selepas pilihan raya negeri, bagaimanapun, keesokannya, Taib berkata peralihan kuasa akan diadakan dalam beberapa “tahun lagi.”
Ketua Penerangan Pas Pulau Pinang Zulkiply Ishak berkata, Najib telah dimainkan oleh Taib dengan mengangkat sumpah lebih awal sebelum Najib mengumumkannya. 

Kesimpulannya, kata beliau Taib berjaya mempermainkan sentimen rakyat Sarawak yang tidak mahukan beliau (Taib) lagi, selain merencatkan rancangan Najib dan kesemua pemimpin BN.

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers