Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - political concern - Persatuan tidak bayar deposit, tapi salahkan kerajaan negeri

Seronok melihat gelagat peniaga Melayu yang mengadakan protes kononnya kerajaan negeri Pulau Pinang menghalang mereka berniaga di tingkat tiga, Komtar sewaktu bulan puasa ini. Macam-macam dikatakan konon kerajaan negeri tidak prihatin pada Melayu yang telah puluhan berniaga di situ.

Tup-tup Ketua Menteri Lim Guan Eng berkata, bukan tak beri mereka berniaga tetapi wang deposit untuk berniaga di situ tidak dibayar kepada Perbadanan Pembangunan Negeri yang menguruskan bangunan berkenaan.

Peniaga semua tidak sedar apa yang berlaku pada hakikat sebenarnya kerana mereka telahpun membayar wang deposit untuk berniaga di situ. Memang tetapi diserahkan kepada Persatuan Peniaga Komtar (KM) dan persatuan itu kemungkinan tidak menyerahkan kepada PDC.

Itu ler ceritanya..

Ketua Menteri Lim Guan Eng juga terkedu dengan apa yang dilakukan oleh peniaga yang diketuai KMA itu. Mereka berhimpun di depan pejabat kerajaan negeri di tingkat tiga awal hari ini, kononnya mereka dilarang berniaga.

Kebetulan pada petang ini, Ketua Menteri bermesyuarat dengan Lajnah Penerangan PAS, lalu diketengahkan persoalan yang nampak hangat itu dan dijawab dengan mudah oleh Guan Eng, maka fahamlah bahawa isu sebenarnya ialah KMA tidak membayar sebarang wang deposit kepada Perbadanan PDC. .

Kira-kira 10 anggota polis memantau keadaan di situ pagi ini. Seramai 27 peniaga terbabit, mendakwa bahawa pengerusi jawatankuasa pemulihan Komtar dan ADUN Komtar Ng Wei Aik membuat keputusan melarang mereka berniaga di gerai masing-masing.

Mereka berkata, mereka hanya dimaklumkan mengenainya semalam, sedangkan mereka sudah membuat persiapan untuk berniaga dalam bulan puasa.

Memang kerajaan negeri memaklumkan tidak boleh berniaga kerana mereka tidak membayar deposit yang dikenakan. Namun perkara itu disanggah oleh para peniaga kerana mereka telahpun membayarnya melalui KMA.

Naib pengerusi KMA, Mohamed Ghani Abdul Jiman juga dengan lantang menyuarakan perkara berkenaan dan mengugut jika tidak diselesaikan, mereka akan mengadakan demonstrasi yang lebih besar.

Petang tadi kelihatan ruang niaga di kawasan itu telah siap dipasang.

Yang anehnya, peniaga berkenaan berkata, mereka telah membayar deposit kepada KMA, namun hakikat sebenarnya kerajaan negeri tidak menerima wang berkenaan. Siapa yang bersalah?

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers