Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - isu Dun Perak - ZAMBRY BERI TANAH PADA CINA... MELAYU YANG DULU KECAM NIZAR DIAM MEMBISU

Semasa menjadi MB Perak, DS Ir Haji Mohammad Nizar Jamaluddin DS Zambry dikecam hebat, malahan disifatkan sebagai anti melayu dan pro Cina kerana memberikan pajakan tanah kepada orang Cina Perak.

Semua media menghentam Nizar, apalagi Umno yang menyifatkan Nizar sebagai Menteri Besar yang mengabaikan Melayu kerana kononnya mengutamakan Cina apabila menghadiahkan tanah secara pajakan kepada Cina.

Namun kini, apa yang dibuat oleh Nizar semuanya diikuti dan dilaksanakan oleh DS Dr Zambry Abdul Kadir dengan yang terbaru ialah memberi hak milik pajakan selama 99 tahun kepada 62 petani limau bali di Ampang dekat sini.

Petani-petani itu telah berpuluhan tahun memohon pada kerajaan negeri tetapi tidak diendahkan oleh kerajaan negeri UBN sebelum ini dan kini Zambryu seolah-olah menjuarainya dengan menyelesaikan kes tanah berkenaan.

Masih ingat lagi, sekumpulan petani berkenaan menghantar memorandum kepada Nizar memohon dipertimbangkan untuk memajak tanah berkenaan. Nizar telahpun bersetuju untuk memajak tanah berkenaan kepada para petani dengan alasan mereka berhak kerana mereka telah mengusahakan tanah berkenaan puluhan tahun lamanya tetapi dinafikan UBN.

Zambry berkata, pemilik bagi tanah pertanian seluas 46 hektar itu bagaimanapun disyaratkan hanya mengusahakan tanaman limau bali yang juga dikenali sebagai limau Tambun.

Katanya, kerajaan negeri juga bersetuju melupuskan denda kepada petani kerana mengusahakan tanaman berkenaan di atas tanah kerajaan sejak 50 hingga 60 tahun lalu.

Pemberian tanah ini membabitkan antara 0.04 hingga 1.79 hektar setiap lot dan tidak membabitkan plot semula kerana kita meluluskan atas apa yang sudah mereka usahakan, kata Zambry.

Nilaikanlah kerana lidah itu juga lah yang berkata-kata mengecam Nizar sebelum ini

2 comments

  1. Dasar umnongok .....kalo dia buat semuanya betul....sebab ahli setia umno memang dah jadi bangang...

  2. Melayu umnongok bukan faham apa makna kebenaran dan keadilan yg dituntut oleh ajaran Islam.....tunggu PRU13 nanti tau le nasib tu....

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers