Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - isu agama - KAHWIN LARI SATU KESATRIA LELAKI LOMBOK

Sejak kebelakangan ini kerapkali gadis Malaysia dilarikan ke Lombok.Itulah bahan pekerja asing ke Malaysia yang turut membawa budaya mereka. Bagi masyarakat kepulauan Lombok ia menandakan keperwiraaan lelaki Lombok.


Lelaki Malaysia juga boleh membawa lari gadis Lombok untuk dikahwini. Ia bukan menjadi kesalahan di Lombok, kerana itu adalah adat budaya mereka. Kahwin lari memang satu taboo bagi masyarakat Melayu Malaysia, namun ia menjadi kebangaan bagi masyarakat Lombok.

Ia tradisi dan budaya kaum Sasak di Lombok.Mereka bangga berbuat demikian. (Kebetulan saya pernah ke Lombok dan baru-baru ini bertemu rakan saya, Gan, yang sudah menetap di Lombok yang menceritakan hal kahwin lari di Lombok... kebetulan pula ada kisah pelakon Bella dibawa lari dan kahwin di Lombok)

Lombok mempunyai lebih 3 juta penduduk. Ia merupakan sebuah pulau yang terpisah oleh selat Lombok dengan Bali dan Sumbawa. Ibu negerinya ialah Mataram. Lombok juga terkenal sebagai pulau seribu masjid, iaitu masjid dibina berdekatan dalam sesebuah kawasan.

Adat' kahwin lari itu masih begitu kuat dipegang dan diwarisi dari generasi ke generasi sejak ratusan tahun dahulu. Kalau anda ke Lombok dan ingin menikah... curilah anak gadis itu, bawa lari tanpa pengetahuan keluarganya, bila sehari semalam tidak ada kabar maka dianggap gadis itu telah menikah!

Mencuri untuk menikah lebih kesatria dibandingkan meminta kepada orang tuanya. Namun ada aturan dalam mencuri gadis di suku asli di Pulau Lombok.

Memang cukup unik suku Sasak ini. Untuk urusan perjodohan, suku ini menyerahkan semuanya pada anak, bila keduanya sudah suka menyukai, larikan atau curi saja anak gadis itu, pasti menikah.

Mencuri anak gadis itu lebih diterima keluarganya. Mengikut istilah setempat, ia disebut merarik iaitu proses pernikahan dengan cara dicuri. Caranya cukup mudah, jika keduanya saling menyukai dan tiada paksaan, gadis pujaan itu tidak perlu memberitahu orangtuanya. Bila ingin menikah gadis itu dibawa pergi tanpa izin. Prosesi pernikahan ini lebih terhormat berbanding dengan meminta daripada orang tuanya.


Ada rasa kesatria yang tertanam jika proses ini dilalui. Terlebih lagi kelas bangsawan yang di sana menyandang gelar Lalu dan Raden. Namun Jangan lupa aturan, mencuri gadis dan melarikannya biasanya dilakukan dengan membawa beberapa orang kerabat atau teman. Selain sebagai saksi kerabat yang dibawa untuk mencuri gadis itu sekalian sebagai pengiring dalam proses itu.

Dan gadis itu tidak boleh dibawa langsung ke rumah lelaki. Setelah sehari menginap pihak kerabat laki-laki mengirim utusan ke pihak keluarga perempuan memaklumkan bahawa anak gadisnya dicuri dan kini berada di satu tempat yang dirahsiakan. Nyelabar, istilah bahasa setempat untuk pemberitahuan itu, dan itu dilakukan oleh kerabat pihak lelaki tetapi orangtua pihak lelaki tidak diboleh ikut. Rombongan Nyelabar terdiri lebih dari 5 orang dan wajib berpakaian adat. Rombongan tidak boleh langsung datang kekeluarga perempuan.Rombongan terlebih dahulu meminta izin pada Kliang atau tetua adat setempat. Rombongan tidak diperkenankan masuk ke rumah pihak gadis. Mereka duduk bersila di halaman depan, satu utusan dari rombongan itu yang nantinya sebagai juru bicara menyampaikan pemberitahuan.

Begitulah budaya sasak di Lombok. "Persilakan ke Lombok, kalau bapak kepingin menambah calon isteri," kata Gan yang sudah dua tahun mengusahakan kayu gaharu di Lombok.

"Kalau sudah berkenan, bawa lari aje," kata Gan.
Begitulah yang terjadi pada pelakon remaja, ,Salsabila Yunan, 15, yang dilarikan ke Lombok, pada Ogos tahun lalu. Beliau yang dikenali sebagai Bella kembali ke tanah air semalam.

Bella yang mengandung lima bulan tidak ditemani suaminya. Dan suaminya mengizinkan Bella pulang menemui bapanya di sini kerana suaminya merasakan bahawa beliau sekadar melakukan proses adatnya.
Namun pemuda Lombok ini ada kekurangannya... iye pak.. suka lepak.
Tags: isu agama

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers