Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - isu Dun Perak - REALITAS BUBAR DUN PERAK: NIZAR @ ZAMBRY

Umno berjaya menimbulkan keraguan dan keyakinan rakyat pada Pakatan Rakyat melalui rentetan "tragedi tragis" yang direncanakannya sejak PRU12. Iye sejak Pakatan Rakyat menguasai lebih banyak negeri dan kerusi Parlimen.

Kejayaan terbesar Umno ialah merampas semula Perak melalui coup-de-tat kerusi Menteri Besar daripada DS Ir Haji Mohammad Nizar Jamaluddin kepada DS Dr Zambery Abdul Kadir.

Bermula dari tragedi setahun lepas itu, maka rentetan serangan semakin bertimbun dibuat terhadap Pakatan Rakyat, sehingga mampu membimbitkan keresahan rakyat. Pakatan Rakyat kurang energetik menangani pelbagai isu dalaman apa lagi serangan Umno.

Semua pihak sedar bahawa media Umno terus memutarbelitkan fakta dan menyerang habis-habisan di semua negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat. Menyedari hakikat itu, Pakatan Rakyat sekadar menyelar perbuatan Umno itu dan menyifatkan ia memang tabie Umno. Kelemahan ketara PR (tiada kemudahan seperti Umno)..., gagal menangani serangan media dikuasai Umno.

Mahkamah Persekutuan akan umumkan keputusan rayuan Nizar mengenai MB Perak yang sah pada 9 Februari ... tiga bulan setelah kes didengar dan hampir setahun selepas tragedi tragis rampasan kuasa... selepas berpeluang memerintah lebih kurang 11 bulan.

Lantaran kemenangan itu (jika benar seperti dikhabarkan), Nizar akan membubarkan Dewan Undangan Negeri seperti dijanjikannya. Jika sungguh demikian kehendakNya, maka terjadilah pilihan raya negeri yang cuba dielak dan ditangguh-tangguhkan oleh Umno.

Nampaknya Februari akan bergelombang dengan ombak. Pelbagai peristiwa disusun untuk berlaku pada Februari dengan seawalnya perbicaraan kes tuduhan liwat DSAI dan inkues tragedi kematian Teoh Beng Hock, sebelum Mahkamah Persekutuan membuat keputusan kes Nizar.

Umno ternyata berada dalam zon selesa pada waktu ini dan timing menyusun semua kes itu ke bulan Februari amat bijak. Puluhan serangan psikologi yang dilemparkan pada pimpinan komponen Pakatan Rakyat juga sedikit sebanyak menjejaskan pegangan rakyat. UMNO-BN kini juga amat yakin akan mendapat kembali sokongan Melayu di Perak.

Kes MB Perak ini ternyata wajar dikembalikan kepada Rakyat (pilihanraya) dan kegundahan Najib akan hal ini (jika tidak dikembalikan kepada rakyat) amat wajar, kerana penghakiman kes Nizar ini memberi implikasi besar pada kedudukan DS Najib Tun Razak sendiri selaku PM. Lantaran itu, UMNO merasakan lebih rela memilih untuk berdepan dengan rakyat. Jika tidak .... selepas ini sesiapa sahaja boleh mencabar seseorang PM di mahkamah.

Kini terpulanglah pada siapa yang akan membubarkan DUN, sama ada Zambry atau Nizar. Namun positifnya amat besar pada yang mengambil langkah membubarkannya. Jika kes memihak kepada Nizar, maka hanya Nizar yang boleh membubarkannya dan kesan negatif amat besar pada Umno, kerana Nizar akan menjadi caretaker government selaku MB yang sah.

Jika Zambry membubarkannya sebelum penghakiman diumumkan, maka Zambry yang akan menjadi caretaker government. Bagaimanapun jika tindakan demikian dibuat awal, ia bererti keputusan (Nizar menang) itu telahpun bocor dan diketahui Najib mahupun Zambry. Jawabnya kantoilah Umno... kerana sesungguhnya Umno itu maha kotor mainannya...

Tetapi apa yang nak dikatakan... jika keputusan mahkamah tidak memihak pada Nizar, sedangkan Zambry telahpun mohon pembubaran Dun. Maka akan rugilah bagi Umno, yang selama ini berusaha mengelakkan pilihanraya negeri... namun langkah itu pasti dihormati rakyat.

Jadi Februari adalah waktu puncak yang sesuai bagi Umno untuk mengadakan pilihan raya kerana pada Februari juga telah disusun segala gerak kerja untuk merosakkan jadual kerja dan imej pimpinan Pakatan Rakyat. Bayangkan apakah yang akan dipaparkan media arus perdana saban hari sewaku pilihan raya semasa DSAI di hadapkan ke mahkamah. Jenuh bersilat...

Umno telapun cukup bekalan pelurunya untuk membedil Pakatan Rakyat, i.e kontroversi kalimah Allah, kemelut Zulkifli Noordin (PKR), Khalid Samad, Datuk Hassan Ali , malahan kontroversi di pejabat TGNA dan PBMK ... menanti waktu untuk dimanipulasi dan dilepaskan.

Bersiap siagalah Pakatan Rakyat dan percayalah ia bukan sengaja untuk kesemuanya berlaku menjelang Tahun Baru China yang kebiasaannya meriah dengan ang pau.

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers