Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - isu kehakiman - Keputusan kehakiman yang dipengaruhi sama dengan amalan rasuah

Ketua Hakim Negara Tun Zaki Azmi mengingatkan hakim bahawa sebuah badan kehakiman yang adil dan saksama hanya boleh diasaskan sekiranya orang awam mempunyai keyakinan bahawa tidak ada sesiapa atau mana-mana pihak boleh mempengaruhi keputusan hakim.

Katanya jika hakim membenarkan keputusan mereka dipengaruhi oleh anggota kerajaan, ahli Parlimen atau sesiapa sahaja maka ia sama dengan amalan rasuah atau penyalahgunaan kuasa.

"Apabila ini berlaku, mereka mungkin memilih untuk mengabaikan tugas dan tanggungjawab masing-masing yang dipikul. Mereka kemudian terbabit dalam perbuatan dan tindakan berdosa.

Zaki juga mengingatkan hakim supaya menyampaikan keputusan atau penghakiman dalam kes mahkamah kerana sebuah kes tanpa keputusan atau penghakiman disifatkan paling tidak adil berbanding membuat keputusan tidak tepat selepas mempertimbangkan fakta kes.

Keputusan kes rayuan DS Ir Haji Mohamad Nizar Jamaluddin mengenai kesahihan Menteri Besar Perak sudahpun berlarutan lebih dua bulan sejak rayuannya dibuat pada 5hb November 2009. Jika benar demikian pendirian Ketua Hakim Negara kitu, maka elok benor lah keputusan kes Nizar itu diumumkan.

Ia telah secara langsung menjejaskan keyakinan orang ramai pada sistem kehakiman negara.

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers