Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - isu kehakiman - HAKIM JUGA BUAT KESILAPAN PENGADILAN

Boonsom Boonyanit telah meninggal dunia sepuluh tahun lepas dan hari ini Mahkamah Persekutuan baru memperbetulkan kesilapan yang dibuat selama tempoh itu dengan mengembalikan semula haknya ... iaitu sebidang tanah bernilai jutaan ringgit di Tanjung Bungah Pulau Pinang.

Pengembalian hak itu tidak memberi apa-apa pengertian kepada Boonsom, namun Mahkamah Persekutuan hari ini dengan mudah mengatakan bahawa pemulangan tanah itu adalah untuk membetulkan kesilapan mantan Ketua Hakim Negara Tun Eusoff Chin pada 2000.

Sepuluh tahun lepas, Eusoff Chin bersama panel tiga hakim dalam penghakimannya memutuskan bahawa tanah berkenaan menjadi milik Adorna Properties Sdn Bhd, meskipun secara jelas ia milik Boonsom Boonyanit, seorang warganegara Thai.

Ketua Hakim Negara, Tun Zaki Azmi berkata adalah menjadi tanggungjawab perundangannya membetulkan kesilapan yang sebegitu nyata dan jelas.

“Adalah menjadi fakta yang jelas, bahawa ada orang yang tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan dengan kesilapan itu dengan secara menipu memindahkan hak tanah berkenaan kepada diri mereka sendiri.

Kes itu bermula apabila pada tahun 1988, seorang wanita yang mendakwa dirinya sebagai Boonsoom Boonyanit membuat pengakuan bersumpah bahawa geran kedua-dua tanah berkenaan telah hilang dan berjaya mempengaruhi Pejabat Tanah mengeluarkan sijil hak milik. Beliau kemudian menjual tanah berkenaan kepada Adorna Properties dengan nilai RM12 juta.

Menyedari tanahnya dijual tanpa pengetahuannya, Boonyanit menyaman Adorna Properties dan pa
da 1995, Mahkamah Tinggi Pulau Pinang membuat penghakiman yang memihak kepada Adorna Properties dengan alasan pemindahan itu sah.

Boonyanit membuat rayuan di Mahkamah Rayuan pada 1997, yang dianggotai oleh Gopal Sri Ram, Siti Norma Yaakob dan Ahmad Fairuz. Mereka membuat keputusan yang memihak Boonyanit pada 1997.

Adorna membuat rayuan balas di Mahkamah Persekutuan pada 2000 yang terdiri dari Eusoff Chin (atas), Wan Adnan Ismail and Abu Mansor Ali. Keputusan memihak pada Adorna.


0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers