Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - isu Dun Perak - DUN PERAK DIBUBAR 7 FEBRUARI ?

Dewan Undangan Negeri Perak akan dibubarkan pada 7 Februari 2010 ?

DS Dr Zambry Abdul Kadir, Menteri Besar lantikan mahkamah akan mengadap Paduka Seri Sultan Perak Sultan Azlan Shah untuk memohon perkenan membubarkan Dun, dua hari sebelum Mahkamah Persekutuan mengumumkan keputusan kes mengenai kedudukan Menteri Besar yang sah.

Sejauhmana kebenaran perkhabaran ini tidak dapat dipastikan, kerana ia banyak bergantung pada hakikat ... apakah benar DS Ir Haji Mohammad Nizar Jamaluddin memenangi kes berkenaan. Tetapi jika Zambry membubarkan DUN dua hari sebelum pengumuman itu, maka benarlah Nizar memenangi kes berkenaan.

Namun desas-desus pembubaran DUN kencang merebak di sekitar Ipoh.

Langkah Zambry membubarkan DUN itu boleh disifatkan mendahului waktu tetapi bijak kerana perkhabaran dari Puterajaya lebih deras mengatakan bahawa Nizar berjaya dalam rayuannya.

Nizar dikhabarkan memenangi kes berkenaan dengan kedudukan 4:1. Empat Hakim menyebelahi Nizar. Lantaran itu, seperti dijanjikan Nizar akan mengadap Sultan Perak untuk memohon perkenan membubarkan DUN.

Jika dibiarkan berlaku sedemikian, akan kerugianlah Zambry dan juak-juaknya.

Sembilan hari sahaja lagi keputusan kes rayuan Nizar itu akan diumumkan. Sehingga ini, secara logiknya, Nizar adalah Menteri Besar Perak yang sah sepertimana diputuskan oleh Mahkamah Tinggi.

Cuma keputusan itu ditangguhkan kerana Mahkamah Rayuan menangguhkan pelaksanaannya untuk membolehkan Zambry menjadi Menteri Besar. Lantaran itu bolehlah disifatkan bahawa Nizar adalah Menteri Besar dalam penangguhan, manakala Zambry menjadi Menteri Besar atas arahan mahkamah.

Langkah Zambry membubarkan DUN akan membolehkan beliau (UBN) menjadi caretaker government. Kedudukan itu penting dalam menguasai jentera kerajaan negeri Perak bagi pilihanraya.

Namun apakah yang akan berlaku setelah mahkamah memutuskan Nizar selaku MB yang sah, dua hari selepas DUN dibubarkan Zambry. Aduhai apakah akan diheret lagi kes berkenaan ke mahkamah... untuk memutuskan siapa yang berhak menjadi caretaker government pula...

Tunggu dan lihat aje lah.

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers