Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - isu semasa - NAJIB MENERIMA UNDI TIDAK PERCAYA

Bajet sulung DS Najib Razak hampir diusung keluar Dewan Rakyat, apabila diluluskan dengan majoriti hanya 3 undi. Kalau tertolak maka gamaknya Malaysia tidak mempunyai bajet bagi 2010 dan secara langsung bererti kerajaan BN dianggap menerima undi tidak percaya.

Ia juga jelas mengambarkan betapa buruknya pengurusan Najib dan BN. Bajet itu menerima 66 sokongan berbanding 63 sokongan Pakatan Rakyat .

Berdasarkan amalan kerajaan demokratik, jika bajet tidak diluluskan ia boleh dianggap sebagai keputusan undi tidak percaya terhadap kerajaan semasa, sekali gus membuka laluan kepada pembentukan kerajaan baru.

Sebelum undian bacaan kali ketiga, bajet itu diluluskan dengan perbezaan satu undi ketika ia melibatkan perbahasan peringkat jawatankuasa Kementerian Dalam Negeri — kementerian terakhir di peringkat jawatankuasa kali ini.

Kejadian itu mencetuskan suasana cemas di Parlimen malam tadi sehingga Najib bergegas ke Parlimen untuk mengambil bahagian dalam sesi pengundian. Najib dilaporkan bergegas ke Parlimen selepas berucap pada majlis makan malam Sekolah Menengah Persendirian Chong Hwa di sini.

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Ong Tee Keat dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Dr Koh Tsu Koon juga bergegas ke Parlimen dari lokasi majlis tersebut.

BN mempunyai 137 wakil di Dewan Rakyat, manakala PR 82. Tiga lagi ahli Bebas.

Dalam pada itu Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub berkata, jika mengikut amalan House of Commons, jika bajet (2010) ditolak bermakna wujudnya undi tidak percaya terhadap kerajaan semasa.

Tags: isu semasa

1 comments

  1. Bukan mudah nak jadi PM tapi kalau jadi rakyat biasa lagi susah dari jadi PM gamaknyalah....

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers