Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - isu semasa - ARIFFAHMI NAFI TGNA MINTA BELIAU LEPASKAN JAWATAN

Mursyidil Am PAS Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Mat memang telah menerima gesaan agar menantunya Ariffahmi Abdul Rahman melepaskan jawatan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK).

Gesaan telah dibuat pada TGNA berasaskan perkembangan senario berkenaan yang boleh memberikan kesan negatif pada kewibawaan TGNA selaku Menteri Besat Kelantan.

Menurut blog kickdefella, TGNA telah meminta Ariffahmi melepaskan jawatannya dalam pertemuan di pejabat MB itu kelmarin, sehingga menimbulkan polemik yang kurang menyenangkan.

Namun demikian, The Malaysian Insider hari ini melaporkan di Kuala Lumpur bahawa Ariffahmi menafikan laporan kononnya TGNA minta beliau letak jawatan CEO itu.

"Itu (dakwaan) tak betul," kata Ariffahmi merujuk laporan blog Kickdefella atau Syed Azidi itu.

Beliau berkata, "mungkin Syed Azidi salah maklumat atau dia buat cerita, nak beri tekanan kepada Tok Guru."

Isu yang melanda TGNA berhubung dengan menantunya Ariffahmi itu umpama isu yang melanda Pak Lah dengan Khairi Jamaludin. Ikatan mertua dan menantu, anak dan cucu-cucunya.. .

Meskipun isu mencemuh Khairi kelihatan mulai reda apabila Tun Abdullah Ahmad Badawi melepaskan jawatannya sebagai Perdana Menteri, namun ia belum benar-benar lenyap. Lantaran itulah kebimbangan mulai menular bahawa perlantikan Ariffahmi sebagai CEO PMBK juga boleh membawa kemungkinan menjejaskan reputasi TGNA.

Khairi mula terlibat secara langsung bersama Pak Lah apabila dilantik sebagai Pegawai Khas kepada mertuanya itu semasa menjadi Timbalan Perdana Menteri. Reputasi Pak Lah terjejas teruk ekoran tindak tanduk Khairi.

Perlantikan Ariffahmi sebagai CEO PMBK pula tentunya membuka banyak mata kerana Menteri Besar Kelantan adalah mertuanya. Maka lumrahlah akan ada manusia yang mencemuh dan mengutuk Ariffahmi, apa-tah lagi kerana kerusi itu sememangnya lubuk emas.

Daripada segi pendidikan, Ariffahmi yang berkelulusan dalam bidang kejuruteraan itu sememangnya tidak dipersoalkan daripada segi kelayakan untuk menjadi CEO PMBK, tetapi kerana beliau adalah menantu TGNA maka risikonya terlalu besar.

Begitu juga dengan Khairi, lulusan pusat pengajian tersohor, Oxford University dalam bidang politiks, filosofi dan ekonomi. Namun kelayakan semata-mata tidak boleh menjadi ukuran dalam senario ini dan senario politik hari ini.

Setiap gerak kerja dan peribadi akan menjadi ukuran dan pemerhatian rakyat dan pimpinan khususnya. Kunjungan SPRM dan pemecatan Kickdefella dari PMBK sekadar membuka mata lebih ramai dan luas sahaja. Pemecatan Syed Azidi oleh Ariffahmi sekadar katalisnya.

Sebagai lumrah manusia, Syed Azidi berusaha mempertahankan kredibilitinya ekoran dipecat dan seperti retak menunggu belah, dan memalitkannya pada kedudukan Ariffahmi. Penafian oleh Ariffahmi kononnya beliau telah dipecat pula mungkin merobah senario ceritera Syed Azidi pula.

Tags: isu semasa

1 comments

  1. Anonymous says:

    Arifahmi patut letak jawatan kalau benar beliau kasih kepada mertuanya.

    Langkah ini akan dilihat lebih terhormat dan masyarakat akan memandang mulia diatas sikapnya yg demikian.

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers