Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - media perdana - SAH APCO WORLWIDE DAPAT KONTRAK PULIH IMEJ KERAJAAN BN

Tan Sri Dr Koh Tsu Koon mengesahkan di Parlimen bahawa kerajaan telah mengguna khidmat Apco Worldwide, untuk meningkatkan imej kerajaan yang tercalar di peringkat antarabangsa.

Ini secara langsung bererti mengesahkan laporan Perakite pada 27 Sept 2009. Berikut dipaparkan kembali laporan berkenaan.


KUALA LUMPUR: Kerajaan Persekutuan meneruskan tradisi Barisan Nasional dengan boros membelanjakan jutaan ringgit wang untuk mendapatkan publisiti atau imej positif di peringkat pentadbiran dari luar negara.

Adalah difahamkan bahawa, beberapa pegawai kanan kerajaan telah menyuarakan rasa tidak berpuashati dengan tindakan administrasi Najib untuk membelanjakan sejumlah besar wang untuk mendapatkan publisiti.

Beberapa syarikat luar negara, termasuk syarikat perhubungan awam dan media ternama di dunia, Apco Worldwide, sedang berusaha mendapatkan kontrak baru kerajaan bernilai RM20 juta. Kontrak itu belum ditandatangani tetapi adalah difahamkan bahawa ia cenderung untuk diperolehi Apco Worldwide.

Adalah difahamkan bahawa Apco Worldwide diperkenalkan Omar Mustapha, kenalan rapat PM, yang terseret dalam kontroversi cadangan perlantikannya ke dalam lembaga pengarah syarikat minyak negara Petronas.

Secara amnya, tugasan syarikat seperti Apco Worldwide ialah untuk mendapatkan slot liputan bagi PM Datuk Seri Najib Razak dan Malaysia ke dalam rangkaian berita utama seperti CNBC dan CNN.

Artikel atau rencana hasl penulisan seseorang dalam akhbar antarabangsa sepertimana Najib tulis untuk Wall Street Journal semasa beliau mula memegang jawatan juga menjadi salah satu target dalam kontrak seumpama itu.

Elemen melobi, terutama di Amerika Syarikat akan turut menjadi agenda dan perbualan telefon Najib dengan Presiden Barack Obama baru-baru ini adalah salah satu daripada agenda tersebut. Pada masa ini, administrasi Najib sedang berusaha mendapatkan lawatan rasmi President US itu ke Malaysia, kerana ia dipercayai akan meningkatkan imej Najib di persada dunia dan mengurangkan pengaruh Anwar Ibrahim di Washington.

Apco dan pakar perhubungan awam dari US itu juga adalah perancang dan membantu Najib dalam merencanakan strategi 100 hari nya. Ini termasuk mesej 1 Malaysia.

Usaha dan kerja-kerja mereka juga adalah untuk melemahkan impak pembangkang di luar negara, dengan bekerjasama dengan mereka yang dianggap penting kepada Malaysia.

Dulu Tun Abdullah Badawi juga menguna firma perhubungan awam antarabangsa untuk mememberikan imej positif dirinya sebagai seorang pemimpin Islam yang progresif dan Malaysia sebagai sebuah negara Islam yang moden.

Administrasi Tun Dr Mahathir Mohamad pula pelobi Jack Abramoff.

Sapa Apco Worldwide.. diberitakan ia syarikat dikuasai Yahudi.


0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers