Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - politics sketsa - MAJLIS SYURA ULAMA AKAN MEMUTUSKAN..

Majlis Syura Ulama akan memutuskan sama ada wajar diadakan muktamar khas atau sebaliknya, kata Timbalan Presiden PAS Nasharudin Mat Isa.

Beliau mengulas kenyataan Mursyidil Am PAS TG Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menggesa diadakan pemilihan untuk menentukan sama ada mengekalkan atau menukar barisan kepimpinan yang ada.


"Kita mempunyai mekanisma dalaman tersendiri untuk menyelesaikan masalah ini. Mungkin mesyuarat syura akan diadakan tidak lama lagi untuk mendapat penjelasan daripada TGNA," kata beliau.

Nasharudin berkata cadangan itu adalah pendirian peribadi TGNA.

Sementara itu, Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub berkata, beliau telah menemui TGNA hari ini untuk mendengar sendiri daripada Menteri Besar Kelantan itu.

Katanya, TGNA telah sampaikan amanah kepada beliau untuk disampaikan kepada pucuk pimpinan parti.

Berikut sedutan daripada perlembagaan PAS

"FASAL 16. Muktamar PAS

(1) Muktamar PAS itu terbahagi kepada :

(b) Muktamar Khas – Muktamar Khas PAS bolehlah diadakan beberapa kali dalam setahun sekiranya dikehendaki oleh presiden atau dengan permintaan bersurat daripada sekurang-kurangnya satu pertiga daripada ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat atau satu pertiga daripada PAS Kawasan-kawasan. Maka dalam Muktamar Khas ini tidaklah boleh, dibincangkan apa-apa perkara selain daripada perkara yang kerananya Muktamar itu diadakan.

(c) Notis bagi mengadakan Muktamar Tahunan dan Khas hendaklah dihantar kepada para perwakilan dalam tempoh 14 hari dari tarikh mesyuarat hendak diadakan. Notis Muktamar Tahunan hendaklah disertakan dengan agenda, salinan laporan dan penyata kewangan tahun lalu yang telah diodit oleh pemeriksa kira-kira."

Ini bererti bahawa untuk mengadakan Muktamar Khas TIDAK MEMERLUKAN RUJUKAN KEPADA MAJLIS SYURA.


MAJLIS SYURA DIPENGERUSIKAN TGNA .

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers