Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - political concern - faktor anak tempatan mempengaruhi undi Bagan Pinang


BUTTERWORTH: Kekalahan PAS pada pilihanraya kecil Bagan Pinang N31 telahpun banyak diperkatakan. Ada yang pro dan kontra. Ada yang boleh diterima pakai dan ada sekadar penyedap halwa telinga sahaja. Yang pastinya ada pihak dalam Pakatan Rakyat yang saling menuding jari mencari kesalahan semua pihak yang terbabit dalam prk itu.

Sesungguhnya bau kekalahan telahpun tercium sejak awal lagi memandangkan Umno mengaut majoriti begitu besar di Bagan Pinang pada Pru12 2008. NAMUN ADAT BERJUANG PANTANG MENGAKU KALAH SEBELUM BERJUANG.

Tambahan apabila nama calon PAS bagi Bagan Pinang diumumkan, ia tampak merumitkan lagi. Antara percaya dengan tidak Pesuruhjaya PAS Negeri Sdr Zulkefli Mohd Omar dipilih untuk menentang bekas MB Negeri Sembilan TS Isa Samad. Zulkefli tiada apa yang salahnya sama ada daripada segi peribadi maupun keterampilannya.... tiada cacat celanya.

Benar daripada segi fizikal dan latarbelakang diri Zulkefly, bersih berbanding Isa yang telahpun terpalit dengan isu rasuah semasa kempen pemilihan Naib Presiden Umno (yang dimenanginya sebelum digantung). Itulah hakikatnya, tetapi manusia Melayu mudah lupa sepertimana pernah diungkap mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Dr M juga berkata manusia Melayu mudah memaafkan dan lantaran itu Isa mudah diterima kembali setelah menjalani hukuman untuk kira-kira 3 tahun terpinggir dari arus perdana Umno.

Itu cerita Isa yang negatif... yang positif bagi pengundi Bagan Pinang pun banyak. Yang pastinya keturunan Isa asal dari Bagan Pinang.

Isa juga mempunyai kemampuan (apa lagi disokongi jentera kerajaan) dan jentera kempennya tertitip kesungguhan serta pada asasnya Isa telahpun terkedepan dalam memenangi hati pengundi di situ berbanding Zulkefli kerana Isa (meskipun tidak dilahirkan di Negeri Sembilan) adalah warisan jati Bagan Pinang.

Sementara Zulkefly pula (walaupun anak watan Negeri Sembilan dan mempunyai warisan di Bagan Pinang) ternyata bukan anak tempatan kerana beliau lebih terserlah di Lenggeng. Bahana ini menjadikan Zulkefly sebagai calon “under-under dog”.

Wajar dikatakan, Zulkefly belum begitu dikenali di kalangan pengundi Bagan Pinang. Benar beliau adalah Pesuruhjaya PAS negeri namun ia bukan gambaran bahawa Zulkefly popular di kawasan Bagan Pinang... hati budinya belum teruji di Bagan Pinang.

Isu anak tempatan ternyata mempengaruhi mood pengundi Bagan Pinang dan lantaran itu, Zulkefly menghadapi jurang pengaruh yang besar di kalangan pengundi berbanding dengan ISA.

Sentimen anak tempatan ini benar-benar memancing undi pengundi.

Seperkara lagi ialah, Pakatan Rakyat (sejak memenangi kerusi Parlimen Teluk Kemang) gagal memberi perhatian memuaskan pada masyarakat pengundi India di ladang-ladang. Ini dengan baik dimanipulasikan oleh Umno/BN yang melonggokkan pelbagvai program dan janji pada pengundi India di lading kelapa sawit itu.

Zulkefly sendiri mengakui bahawa, jentera PAS juga baru sahaja digerakkan di kawasan Bagan Pinang.Lantaran itulah jentera PAS di Bagan Pinang tersangat ketara lemahnya. Bagaimanapun hal ini seharusnya dapat di atasi dengan kehadiran gerak kerja dari merata pelusuk negeri. Namun waktu singkat tidak memungkinkan kejayaan kesannya.

Satu hal lagi ialah, jentera kempen PAS lebih banyak menumpukan pada usaha memperlekehkan Isa dengan kes rasuahnya. Isu ini ternyata tidak berjaya mempengaruhi pengundi Bagan Pinang, malahan memberi kesan sebaliknya. Sesungguhnya banyak isu yang di “spin” oleh PAS di Bagan Pinang tidak memberi kesan.

Strategi ternyata silap.Pengundi Bagan Pinang sebenarnya lebih minat untuk mengenali PAS, mengenali Pakatan Rakyat…, usaha dan komitmen PAS untuk membangunkan penduduk setempat. Namun hal ini tidak berlaku. Malahan sepanjang kempen… tidak ada apa yang seumpama ini disuarakan kecuali mengkritik ISA, Umno maupun BN.

Hal-hal semasa mengenai kerjasama Pakatan Rakyat, karenah Datuk Hassan Ali dan perkara-perkara lain yang nampak seolah bersangkutan hanyalah isu sampingan yang tidak begitu ketara kesannya pada pengundi setempat. Ingatlah N31 adalah kerusi Dewan Undangan Negeri bukan kerusi Dewan Rakyat. Sedarlah bahawa N31 juga adalah kubu Umno yang sudah berkurun lamanya. Ingatlah undi Pos berlambak membantu majoriti Umno/BN.

Sedarlah sudah terlalu lambat untuk menjadikan undi Pos sebagai satu isu besar dalam Bagan Pinang. Ia sekadar penyeri kempen kerana kesannya tidak seberapa… malah mungkin manusia tentera juga enggan mendengar kempen PAS atau Pakatan Rakyat yang membangkitkan isu itu pada detik akhir menjelang PRK. Sedarlah bahawa tanpa undi pos tentera sekalipun, Isa masih menang.

Semuga tiada yang menuding jari lagi. Ayoh kita sama-sama muhasabah diri dan bangkit meneruskan perjuangan.

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers