Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - isu Dun Perak - BEE END HALANGI PAKATAN MEMASUKI DEWAN

Adun Pakatan Rakyat sengaja dihalang memasuki menghadiri persidangan Dewan Undangan Negeri Perak pada peringkat awal persidangan bagi membolehkan Bee-End membentangkan bajet 2010 yang kemudiannya diluluskan.

Kira-kira jam 9.50pagi, ADUN Pakatan Rakyat diketuai Dato Seri Mohamad Nizar Jamaludin berjalan ke pintu masuk bangunan SUK tetapi dihalangi oleh dua sekatan polis dan FRU.

Beberapa ketika kemudian mereka diizinkan masuk ke kawasan bangunan itu tetapi dihalangi lagi memasuki lif untuk menuju ke dewan persidangan DUN. Sidang dewan dijadual bermula jam 10 pagi dan ADUN BN telah diizin masuk ke dewan terlebih dahulu.

Adalah difahamkan pada jam 10 pagi, DS Dr Zambry Abdul Kadir telahpun membentangkan bajet 2010 itu, sedangkan adun PR hanya diizinkan masuk ke dalam dewan pada jam 1020, iaitu selepas Zambry selesai membentangkan bajet.

BN kemudian meluluskan bajet negeri 2010 itu, manakala ADUN Pakatan Rakyat turut mengadakan sidang Dun tersendiri dan meluluskan tiga usul.

ADUN Pakatan kemudian meninggalkan bangunan SUK itu selepas meluluskan 3 usul berkenaan iaitu:


1. Supaya semua kem program latihan khidmat negara dan program luaran lain digantung sehingga selesai siasatan tragedi di Kampur.


2. (Menerima laporan) Ketua Audit Negara bagi Perak, sewaktu pentadbiran Pakatan; dan


3. Mencadangkan bekas pengerusi PKR Perak, Osman Abdul Rahman dilantik sebagai senator.

Sewaktu membentangkan usul, Nizar berkata laporan Ketua Audit Negara 2008 mengesahkan bahawa Pakatan Rakyat telah mentadbir dengan baik (sewaktu 10 bulan pentadbiran Pakatan di Perak). Bagaimanapun ADUN BN membuat bising.

Sebelum itu, sepasukan anggota polis yang diketuai OCCI Ipoh Anthony Glenn didakwa menghalang ADUN Pakatan memasuki Dewan beberapa kali dan mengkasari sebahagian daripada mereka.

Sivakumar juga mendakwa anggota polis merampas songkoknya dan jubahnya.

"Mereka merampas jubah saya dan memukul beberapa orang ADUN sewaktu dalam bangunan SUK," dakwanya.

Sewaktu memulakan persidangan pada awal 10 pagi, Datuk Ganesan turut mengumumkan larangan penggunaan alat-alat rakaman dan telefon bimbit di dalam Dewan. Pengawal keselamatan dewan diberi kuasa merampasnya. Sebelum ini tiada larangan seumpama ini.

Katanya, jumlah pengawal keselamatan juga telah ditambah - sekurang-kurangnya 22 orang di dalam Dewan.


Polis turut mendapatkan perintah mahkamah untuk melarang sebarang perhimpunan dalam jarak 50 meter dari bangunan sekretariat. Perintah itu berkuatkuasa hari ini sehingga 11 malam Jumaat ini.

Polis menempatkan sekurang-kurangnya lapan trak, sebuah van, dua jip, dua trak Unit Simpanan Persekutuan dan dua trak meriam air di luar bangunan sekretariat.


Polis turut memasang benteng dan dawai berduri untuk menghalang orang ramai yang tidak berkenaan masuk ke bangunan tersebut. Kira-kira 450 anggota polis berkawal di bangunan itu.

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers