Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - politik nasional - PETRONAS WAJIB BAYAR ROYALTI KEPADA KELANTAN: KU LI

KOTA BHARU: Kelantan berhak menerima royalti minyak hasil usahasama yang dijalankan di kawasan persempadanan bersama dengan Thailand, kerana ia melibatkan kawasan pesisiran pantai Kelantan, kata Tengku Razaleigh Hamzah

Tengku Razaleigh Hamzah Tengku Razaleigh atau Ku Li berkata ia termaktub dalam perjanjian antara Petronas dan Kelantan yang beliau tandatangani pada 1975 di bawah Akta Pembangunan Petroleum

Ku Li berkata demikian dalam surat jawapannya kepada Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menuntut royalti minyak sebanyak RM1 bilion daripada kerajaan persekutuan.

Nik Aziz telah menulis kepada Ku Li pada 15 Julai lepas meminta pandangan mengenai isu berkenaan. Warkah itu diserahkan kepada Ku Li oleh Exco Datuk Husam Musa.

Tengku Razaleigh berkata berasaskan Akta Pembangunan Petroleum, Petronas bertanggungjawab membayar 5 peratus daripada nilai minyak yang ditemui di dataran atau di pesisiran pantai mana-mana negeri dalam Malaysia.

Ku Li, yang merupakan pengerusi pengasas dan CEO Petronas, berkata beliau telah menandatangani perjanjian mewakili Petronas pada 1975, manakala Kelantan diwakili Menteri Besar ketika itu Datuk Haji Mohamed Nasir

"Oleh kerana Petronas beroperasi di pesisiran pantai Kelantan, maka ia amat jelas sekali. Jika tidak Petronas sudah tentu tidak boleh mengadakan kerjasama dengan Thailand." katanya.

Beliau berkata royalti minyak di Terengganu juga pernah digantung pemberiannya semasa pembangkang memerintah tetapi dikembalikan atau dibayar semula apabila Barisan Nasional memerintah tahun lepas.

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers