Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - politics sketsa - banyak yang haram di Perak

IPOH: Sejak awal suboh tadi, saya dok pikir apa nak jadi dengan kemelut politik di negeri Perak. Bagaimana ending story yang dah jadi chacha marba, tak tau mana klimaksnya, kata orang Penang.

Nak end stroy ni, senang je bubar DUN.

Selepas Mahkamah Tinggi mengatakan bahawa DS Nizar Jamaludin masih MB Perak yang sah, ia seolah-olah satu turning point pada jalan ceritanya. Namun ia bertahan kurang lebih 23 jam sahaja apabila DS Zambry berjaya mendapatkan perintah mahkamah rayuan menangguhkan notis perisytiharan Mahkamah Tinggi bahawa Nizar adalah MB yang sah.

Bak kata orang, ia tidak kesampaian. Dalam tempoh kurang sehari itu, Nizar hanya sempat menyampaikan surat kepada Sultan Perak Sultan Azlan Shah melalui Raja Muda Perak Raja Nazrin Shah untuk diperkenan mengadap bagi memohon perkenan untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri.

Ia terhalang kerana Zambry dan kawan-kawan UMNO/BN sama sekali enggan dan tidak mahu mengizinkan Paduka Seri Sultan Perak perkenan membubarkan DUN. Itu memang wajar bagi Umno/BN kerana mereka berada dalam ketakutan dan keyakinan yang amat tinggi bahawa mereka akan tewas jika diadakan pilihanraya. Kalah lebih teruk.

Bagaimanapun, untuk pengetahuan semua,Nizar sememangnya masih lagi MB yang sah. Zambry yang membandingkan dirinya dengan Mandela dan Gandhi ternyata bukan disahkan sebagai MB oleh Mahkamah Rayuan. Nama lagi Mahkamah Rayuan.. ertinay merayu pada keputusan Mahkamah lain. Dalam kes ini Zambry menerima keputusan ditangguhkan pernyataan bahawa Nizar MB yang sah.

Jika demikian, maka bererti Zambry juga tidak layak memasuki pejabat MB... kerana beliau bukan disahkan sebagai MB, kecuali Nizar.

Oleh kerana Nizar adalah MB yang sah, maka tindakanya memecat/mengantung tugas Setiausaha Kerajaan Negeri dan Penasihat Undang-undang Negeri adalah sah. Perlantikan Pegawai Kewangan Negeri sebagai memangku tugas SUK oleh Nizar juga sah.

Oleh kerana itu, banyak betul yang haram di Perak kini. Bermula dengan MB haram, Speaker haram, SUK haram, Penasihat Undang-undang negeri haram, persidangan dewan undangan negeri yang haram.

Bayangkan betapa banyak pelaksanaan perkara dan keputusan haram dibuat.

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers