Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - politics sketsa - ... Jamal dan Os Jailoo keluar sebab tamak balak

Kisah Jamal dan Os

Teks ucapan Osman Jailu dalam blog Albanjari ? kat sini, sini dan sini.

Albanjari tulis, “.. aku tak mau hentam Osman lebih-lebih berkaitan ceramah tu sebab bukan otak dia yang menghasilkan ucapan tu. Yang bestnye, muka pertama teks ucapan tu siap ada jata (lambang) negeri kat bahagian atasnya. Macam datang dari pejabat SUK je.”

Memang betul..teks ucapan tu ada lambang negeri Perak sebab ditulis di Pejabat Menteri Besar Haram. Penulis teks ucapan tersebut ialah Setpol Zamry…Hamdan Taha ?

PS Perakite: Nak rasmi apa majlispun kena, Osman mesti mendesak disediakan teks ucapan. Apa tidaknya dia tu gagap dan kurang ... .

Pada muka surat pertama, Osman mengucapkan terima kasih kepada Pekida Malaysia. Osman cuma berani balik sebab dapat perlindungan. Dan hari tu juga, dia kena keluar RM30,000 ringgit dan dua ekor lembu dikorbankan. Nak buat apa pun semua pakai duit. Tak sampai setahun, habih la 2-3 juta yang dia dapat tu. Lepas tu…balik jual bundle.

jamaludin-3Pada halaman pertama itu, Albanjari mengariskan HOT! Tertulis nama “Rakan-rakan yang berhormat, Yg Berbahagia, Tuan Jamaludin Yusof”. Iaitu Ketua Bahagian PKR Kuala Kangsar. Pada halam 5 pula, Osman kata, "sekarang Pakatan Rakyat berada dikemuncak, BN berada diambang kematian dan kepupusan. Adalah kerugian bagi saya menyokong BN dan menjadi ADUN Bebas…”

(PS Perakite: Apa punya orang lah Osman ni ... dah tahu BN nak lingkup pi join, dan Umno/BN pula boleh biarkan Osman kata begitu pada depa)

Pada halaman 6 dan 7, Osman menyalahkan hampir keseluruhan kepimpinan Pas, DAP dan PKR…kecuali dirinya dan Jamaludin. Dia menyifatkan PR tidak amanah dan pentadbiran pincang. Dia cukup marah dengan Nizar, Ngeh dan Nga.

Sebenarnya…Osman ni bukan tau apa…dia cuma Pak Turut kepada Jamaludin. Osman digunakan oleh Jamaludin sebagai rakan untuk mengugut Nizar, Ngeh dan Hj. Ismail. (Masa tu Ketua PKR Perak)

Sebab utama Osman dan Jamal keluar PR dan jadi ADUN bebas bukan pasai lain..tapi pasai balak. Ada exco PKR yang dapat balak..pi bagi kat Raja Ahmad Zainudin. Pemimpin PKR pula…bila dapat duit bukan nak bantu parti…tapi tambah bini.

Bila permohonan kali kedua dibuka…Nizar dah ada pengalaman. Orang dah hentam dia dari segenap sudut. Nizar berhati-hati.

EXCO PKR yang mendapat kawasan balak dan kemudian diberikan kepada Raja Ahmad…adalah Kapt (Bodoh) Osman. Dalam muka surat 8, Osman menyalahkan pemimpin negeri PKR yang mahu menyingkir mereka. Aku tau…dia menyalahkan Hj. Ismail yang merupakan Ketua PKR negeri masa itu. Osman dan Jamaludin telah melobi Anwar melalui Hj. Osman dan Azmin untuk menyingkir Haji Ismail dari jawatan Ketua PKR Negeri. Akhirnya Haji Ismail tersingkir dan digantikan dengan Haji Osman, Jamaludin pula selaku Timbalan.

Jadi politik bukan perkara utama. Semuanya soal tamak konsesi balak. Aku berani kata, Jamal dan Osman pernah pergi berjumpa Timbalan Pengarah Perhutanan Negeri…minta diluluskan permohonan balak mereka.

Malah mereka pernah menggunakan nama kerabat diraja untuk memohon kawasan balak, tapi disekat oleh Nizar. Nizar melakukan ini kerana permohonan sebelum ini telah diberikan kepada orang Umno, bukan untuk membantu parti. Malah Osman dan Jamal menggunakan nama parti untuk memohon kawasan balak, tapi bila dapat…depa pulun sorang tanpa memberikan sesen pun pada parti. Yang depa tau…tambah bini.

Tak cukup dengan kuota bini yang halal…depa buat yang haram.

Osman dan Jamal marah kat Ngeh dan Nga…bukan perjuangkan hak Melayu. Nga pernah terserempak dengan Jamal di Hotel Grand Season berkepit dengan seorang perempuaan Cina yang seksi. Nga tegur Jamal kerana perbuatannya itu membahayakan dirinya dan salah di sisi agama Islam.

Malu apabila sorang Cina bercakap tentang moral dengan seorang yang mengaku sebagai pejuang bangsa dan agama, tetapi berkepit dengan pelacur Cina.

Osman dan Jamal tak payah cakap pasal moral..pasal agama.

(PS Perakite: Osman adalah wakil PKR atau salah seorang ahli jawatankuasa yang meluluskan konsesi balak. Jamaludin pula tukang pendesak utama Nizar agar meluluskan beberapa konsesi balak)
dipetik dari Perak Ekspress/edited by Perakite

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers