Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - - gantung harakah, gas dan water cannon

TAIPING (24 Mac): Insiden-insiden yang berlaku semalam dengan jelas menjuruskan pada usaha Umno/BN untuk menyekat atau menghalang penyebaran i nformasi pada orang awam, khususnya informasi Pakatan Rakyat.

Jelas sekali semakin hampir dengan pilihan raya kecil dan semakin dekat dengan pengambilalihan kuasa Presiden Umno dari DS Abdullah Badawi kepada DS Najib Razak, maka kuku-kukunya semakin jelas kelihatan. Ia semakin mencengkam isi dan daging.

Semuanya berlaku dengan nada yang serentak. Harakah dan Suara Keadilan digantung penerbitannya selama tiga bulan. Lidah rasmi Pas itu yang hanya mempunyai tempoh tiga bulan lagi permit sebelum memperbaharuinya menerima surat Bahagian Kawalan Penerbitan, Kementerian Dalam Negeri , memaklumkan digantung permitnya selama tiga bulan berkuatkuasa serta merta.

Mengapa serta merta tindakan KDN ? Umno semakin terlungkup ?

Tun Dr Mahathir Mohamad semasa menjadi perdana menteri dan menteri dalam negeri hanya mengurangkan kekerapan pengeluaran harakah daripada dua kali seminggu kepada dua kali sebulan. Harakah tidak pernah diganggu seteruk ini.

Abdulah Ahmad Badawi pula, selepas kalah lebih teruk pada 8 Mac 2008, tetap menerima permohonan PAS untuk mengembalikan kekerapan Harakah kepada dua kali seminggu.

Lalu, usaha siapakah ini.

Rakyat tentu nampak dengan jelas bahawa penggantungan Harakah, Suara Keadilan dirancang untuk menghadapi situasi sulit BN terutama PRK dan perhimpunan Umno yang penuh rasuah.

Pengumuman Dato Seri Ir Haji Mohamad Nizar Jamaluddin sebagai calon PAS PRK Bukit Gantang juga menambah pedih pada kelukaan BN. Ia menambah rumit pada Umno Perak kerana Nizar adalah ayam tambatan terbaik. Semuanya menambah kegusaran dan ketakutan UMNO/BN setelah dimalukan di PRK Permatang Pauh dan Kuala Terengganu.

Malam tadi juga, menyaksikan bagaimana polis membedil tidak kurang 50 das pemedih mata pada orang ramai yang menghadiri ceramah PKR di Padang Awam, Taman Ria Jaya yang dihadiri Ketua Pembangkang, DS Anwar Ibrahim.

Bercempera manusia melarikan diri, selepas hanya kira-kira 10 minit Anwar berucap pada majlis yang pada mulanya diluluskan permit tetapi dibatalkan kemudian.

Akhir-akhir ini banyak ceramah dan majlis PR yang diganggu insiden seumpama ini. Ada juga insiden kurang manis untuk mengagalkan majlis Perisytiharan Nizar di Taiping malam tadi. Hanya perisytiharan dapat dibuat kerana dikatakan polis tidak memberikan permit walapun majlis bandaran mengizinkannya.



Tags:

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers