Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - - RASUAH TELAH MENJADI AMALAN UMNO

ia telah sedaging dengan umno

IPOH (18 Mac): Bukanlah sesuatu yang menghairankan apabila setiap kali ada pertandingan jawatan dalam Umno, khususnya, bermula dari peringkat cawangan, bahagian sehinggalah ke Perhimpunan Agung parti itu, maka ketika itu jugalah Lembaga Disiplinnya mula banyak kerja dan tugasan hendak dijalankan.

Geli hatipun ada terhadap keputusan hasil siasatan lembaga ini. Pengerusinya Tengku Ahmad Rithaudeen semasa mengumumkan hasil siasatan akan menyebut ... digantung kerana penyalahgunaan wang.

Umno tak sebut rasuah atau makan suap pada pemimpinnya. Jaga bahasa. Pemanis kena ada.. wal hal rasuah. Itulah Umno. Seperkara lagi kalau pemimpinnya didapati bersalah rasuah, ia tak perlu dirujuk pada SPRM. Tak perlu disiasat lanjut, ditutup kes sahaja. Tak perlu juga letak jawatan kerana ia hanya salah guna wang dalam parti. Itu bukan rasuah bagi Umno.

Memang rasuah sudah sedaging dengan Umno, sudah menjadi kebiasaan di kalangan ahli Umno dan barisan pemimpinnya sendiri menerima dan memberi wang, hadiah pada kalangan yang berkuasa mengundi atau memilih. Sebab itulah apabila Datuk Norza Zakaria didapati bersalah dalam hal itu, beliau tetapi diberi penghormatan hebat ketika diperkenalkan pada para perwakilan Umno Perak di sini kelmarin.

Norza menerima tepukan gemuruh. Ini menunjukkan bahawa Umno Perak menyanjung tinggi seseorang yang rasuah. Ia secara jelas juga menunjukkan sikap perwakilan dan pimpinan Umno yang tidak hairan dan mengambil berat dalam usaha mereka memerangi rasuah di dalam Umno sendiri. Mereka menerima perkara itu sebagai amalan biasa parti Umno.

Norza, Ketua Pemuda Umno Wilayah Persekutuan, muncul sebagai tetamu dan dihormati dan pada mata sebahagian pimpinan yang hadir, mereka menyifatkan Norza sebagai pemimpin yang hebat yang harus dihormati.

Kalangan pemimpin Umno menyifatkan Norza hanya mangsa keadaan dan politik semasa, begitu juga apa yang berlaku pada Datuk Ali Rustam. Semuanya untuk memberi laluan mudah kepada TS Muhyiddin Yassin untuk menjadi Timbalan Presiden.

Bukanlah perkara aneh dalam Umno, jika perwakilan menuntut dari calon bertanding wang saku, wang petrol, pakej percutian, bilik hotel mahupun apa sahaja yang bersesuaian. Ini berlaku bukan sahaja di peringkat Perhimpunan Agung Umno, malahan peringkat bahagian. Ia telah bermula sejak sekian lama.

Bagi kebanyakan ahli dan pemimpin Umno, bukan hanya Ali dan Norza yang menyalahgunakan wang dalam berpolitik, malahan hampir kesemua pemimpin dalam Umno terlibat dengan wang semasa mencari pengaruh dalam berpolitik. END
Tags:

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers