Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - Headline , political concern - Harga minyak dunia dok pelan turun, Najib tak jadi nak naik harga

Najib Razak terbantut nak naikkan petrol Petrol RON95. Ialah  tak patutpun naik, kerana negara pengeluar lain lebih rendah harga petrol depa daripada harga yang dok ada di Malaysia la ni.  


Lagipun mana akalnya, harga minyak dunia dok koi turun.


Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob umum tak jadi naik bagi petrol RON95, diesel dan gas petroleum cecair (LPG).

ismail sabri yaakob"Keputusan ini dibuat kerana kerajaan mengambil kira kepentingan rakyat,” katanya pada sidang akhbar di Putrajaya.

Bagaimanapun katanya, jemaah menteri tidak membincangkan selama mana keputusan itu akan bertaha
n.



Harga semasa



Harga Petrol di Malaysia : RM1.90  
Malaysia pengeluar petrol ke-27 di dunia


Harga Petrol di Qatar: RM0.75
Qatar pengeluar petrol ke-22 di dunia


Harga petrol di Oman: RM1.00
Oman pengeluar petrol ke-28 di dunia


Harga petrol di Mesir : RM1.06
Mesir pengeluar petrol ke-29 di dunia


awat kita lagi mahal.... baca laporan ni pulak...lagi fening


Sedang Umno-BN ghairah menaikkan harga minyak, harga bahan bakar itu di perdagangan Asia semalam jatuh lagi, berikutan sentimen pelabur yang khuatir akan permintaan lemah Amerika Syarikat.


Kontrak utama New York, minyak mentah jenis light sweet bagi pengiriman Julai turun 95 sen kepada USD 99.15 setong, sementara minyak mentah Brent North Sea juga turun 70 sen kepada USD 111.69 dolar setong.

“Harga minyak mentah melemah kerena pemulihan ekonomi Amerika Syarikat berjalan perlahan dan permintaan bahan bakar negara itu kemungkinan turun,” kata Ker Chung Yang, penganalis dari Phillip Futures di Singapura.

Ia adalah penurunan mendadak kali kedua dalam bulan ini, selepas harga minyak di pasaran Asia jatuh kepada AS$101 setong 10 Mei lalu.

Para pedagang kini memfokus kepada Organisasi Negara Pengeksport Minyak (OPEC) yang akan mengadakan pertemuan tingkat menteri yang dijadualkan diadakan di Vienna, pada 8 Jun.

OPEC mengeluar 40 peratus dari minyak mentah dunia dan setiap komen yang disampaikan organisasi minyak dunia itu akan memberi kesan terhadap harga minyak antarabangsa.

Di sebalik penurunan itu, kerajaan pimpinan Najib dilapor akan menaikkan harga RON95, yang digunakan majoriti rakyat kelas rendah dan pertengahan di negara ini.

Firma penyelidikan pelaburan, AmResearch menjangkakan harga petrol RON95 akan dinaikkan 20 sen bulan depan, menjadikan RM2.10 seliter.



0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers