Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - Headline , nasional - Abang Mat Timbalan Presiden PAS ?

Mohamad Sabu akan memenangi jawatan Timbalan Presiden PAS.


Namun Abang Mat akan kalah jika penyandangnya Ustaz Nasharuddin Mat Isa menarik diri dan memberi laluan kepada Dato Tuan Ibrahim Tuan Man. 

Kesemua ini dikatakan ekoran keputusan Tuan Ibrahim yang menawarkan diri bertanding jawatan nombor dua parti Pas itu yang secara langsung akan memecah belahkan undi kepada dua kelompok. Itu persepsi sebahagian ahli PAS.

Ataupun Tuan Ibrahim yang baru membuat u-turn menarik diri... dan membiarkan Nasharuddin melawan Mohamad Sabu. Yang ini mungkin tidak akan berlaku. 

Apapun hanya langkah-langkah ini akan menyebabkan Abang Mat kalah ?

Bagaimanapun congakan politik sememangnya jelas kelihatan, bahawa kesediaan Tuan Ibrahim bertanding jawatan nombor dua itu adalah dengan harapan sebahagian undi penyokong Nasharudin akan memihak kepada beliau.

Beliau juga dilaporkan telah mendapat "blessing" untuk bertanding jawatan itu bagi mengekalkan tradisi kepimpinan ulama bagi jawatan nombor satu dan dua  parti kerana dibimbangi Abang Mat akan berjaya memecahkan tradisi berkenaan.

Kini politiking dalam parti bagi jawatan Timbalan Presiden PAS telah kelihatan menjadi lebih sengit, meskipun masih ada seorang lagi calon nama besar yang belum mengumumkan pendirian sama ada bertanding atau menarik diri.

Datuk Seri Menteri Besar Kedah Azizan juga telah mengesahkan tidak bertanding jawatan itu memandangkan banyak bebanan kerjabuat bersangkutan dengan kerajaan negeri Kedah yang dipimpinnnya. Azizan menawarkan diri untuk jawatan AJK Pusat sahaja dan menolak juga untuk jawatan Naib Presiden.

Berbalik pada kerusi nombor dua, jika dilihat pada jumlah pencalonan sudah pasti ramai yang melihat Abang Mat berpeluang cerah memenangi kerusi itu.


Abang Mat dilaporkan menerima 45 pencalonan berbanding Nasharuddin hanya 42 pencalonan, manakala Tuan Ibrahim mendapat 39 pencalonan.

Walaupun jika diukur daripada segi pencalonan itu (Tuan Ibrahim bukan calon pilihan), tetapi beliau adalah antara calon popular kebelakangan ini. Mungkin ini disebabkan ada usaha untuk mengekalkan gandingan ulama bagi kerusi nombor satu dan dua. 
Apapun (jika Abang Mat menang) ia tidak harus dilihat daripada sudut negatif kerana ia bersesuaian dengan dasar PAS untuk menjalinkan kepimpinan ulama dan profesional  terus diperkukuhkan.
Pola pengundian sudah pasti berubah. Meskipun sesetengah pihak beranggapan Tuan Ibrahim mempunyai kelebihan..., yang jelas ialah "it might happen" undian "in favour of ulama will split."
Ada juga kalangan anggota parti PAS yang mengingatkan bahawa sebahagian besar penyokong Abang Mat (selama ini menyokong beliau kerana membantah Nasharudin) dan penyokong Nasharudin sendiri akan berubah haluan kepada Tuan Ibrahim berasaskan keterampilannya.
Bagaimanapun Abang Mat ternyata mempunyai kelebihan tersendiri. Beliau adalah pemimpin rakyat.. pemimpin disenangi rakyat.
Bukan sahaja disenangi rakyat bahkan disenangi di kalangan pemimpin Pakatan Rakyat, kerana sikapnya yang banyak memperjuangkan hak rakyat dan pengalamannya yang telah jauh melalui jerih perih bersama rakyat.


Tags: Headline , nasional

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers