Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - isu semasa - Awas: Telur palsu

Telur palsu itu bersaiz lebih besar daripada telur ayam sebenar dan apabila dipecahkan ia tidak mempunyai pusat telur, tidak berbau, berkilat dan kasar, demikian kata Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP).


CAP telah menerima aduan daripada pengguna yang membeli 30 biji telur tiruan itu pada harga RM11 di pasar Pulau Tikus di Georgetown semalam.


Bagaimanapun kisah telur ini telah saya tulis kira-kira setahun lepas dalam Perakite. Berikut laporan mengenai telur berkenaan.

China memang terkenal dengan pelbagai perkara aneh, termasuk ler dalam hal ehwal pemalsuan produk dan yang terkini ialah mengeluarkan telor palsu. Ye ler telor palsu, sama seperti telor original...boleh digoreng, digulai dan dimasak. 


Ia antara menu terpopular masakan palsu di negara itu.


Untuk membuat telor palsu ini, tujuh bahan kimia diperlukan iaitu antaranya Kalsium Karbonat, kanji, resin dan alum. Selepas diadun, bahan ini dimasukkan ke dalam mould/sarang berbentuk telor. Pewarna kemudian dititiskan.

Kuning telor juga dibentuk dalam sarang/mould dengan mengunakan bahan khas yang jmengandungi kalsium klorida. Selepas dicampurkan sedikit pewarna kuning, maka ia kelihatanlah seperti kuning telor sebenar.

Selepas dibuat putih telor dan dimasukan kuning telor ke dalam sarang/mould itu, ia dibiarkan membeku membentuk menjadi seperti putih dan kuning telor, selepas itu ia direndamkan ke dalam lilin parafin dan kalsium karbonat berulang kali, sebelum dibiarkan mengering. Jadi ler sebiji telor.

Telor palsu ini mudah pecah, tapi ia nampak betul-betul seperti telor.

Semasa digoreng, telor ini sama seperti telor biasa kecuali ada ler buih-buih terbentuk. Ada yang kata telor palsu ini lebih enak dari telor original. 

Tags: isu semasa

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers