Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - politics sketsa - kronologi kririsi di mesir



Krisis di Mesir semakin kritikal. Kronologi nya:


Selasa, 25 Jan 2011
- Rakyat Mesir bangkit memprotes kerajaan. Bermulanya "Hari Kebangkitan Kemarahan" (Day of rage).

Rabu, 26 Jan 2011 - Protes masuk hari kedua.

Khamis, 27 Jan 2011 - Mesir menutup rangkaian sosial (twitter, facebook) melalui penutupan internet dan sistem telekomunikasi. Semua telefon, internet, mesin ATM tidak boleh digunakan.



Hosni Mubarak

Jumaat, 28 Jan 2011 - Presiden Mesir, Hosni Mubarak mengumum akan menubuhkan kerajaan yang baru. Berlakulah "power of void". Negara yang tiada pemimpin.

Sabtu, 29 Jan 2011 - Penggunaan radio (morse code) membantu Mesir berhubung dengan dunia luar

Ahad, 30 Jan 2011 - Stesen TV, Al Jazeera ditutup.
- Kedutaan US di Cairo meminta warganya meninggalkan Mesir
- Hillary Clinton meminta Mesir menghala ke arah demokrasi.



Krisis Mesir juga bermula dgn insiden yang lebih kurang serupa di Tunisia. Dua orang membakar diri di depan bangunan parlimen Mesir ekoran tidak tertahan dengan tekanan hidup. Kadar pengangguran tinggi dan pendapatan rakyat marhaen yg sangat rendah, sedangkan golongan berada terus meningkat pendapatan mereka.

GDP Mesir dalam tempoh tiga tahun kebelakangan mendapat banyak anugerah ekonomi antarabangsa dalam pengurusan ekonomi. Hosni Mubarak juga sentiasa menggunakan unsur2 aman, damai dan selesa dalam media perdana.

Pada hakikatnya, rakyat marhaen semakin tertekan, kuasa membeli barangan keperluan dan makanan semakin mengecil. Kadar pengangguran meningkat, malahan kediaman seperti rumah di Mesir berada pada paras harga yang tidak termampu dibeli oleh rakyat marhaen dan golongan pertengahan..



0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers