Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - political concern - Pejabat Tanah Nafikan dakwaan Umno Balik Pulau

Umno secara lantang menfitnah bahawa kerajaan negeri khususnya Ketua Menteri Lim Guan Eng telah meluluskan 81 hektar tanah untuk membangunkan sebuah institusi pengajian tinggi dari Singapura, khusus untuk kaum Cina.

Laporan itu menyiat hati orang Melayu, khususnya penduduk Pondok Upeh, Balik Pulau kerana ia bersifat rasis dan tohmahan melulu pimpinan Umno yang tidak berhati perut. Berikut anda bacalah sendiri penafian Pejabat Tanah Daerah Barat Daya mengenai hal berkenaan. Betapa pembohongnya laporan yang disiarkan dalam Utusan Malaysia, The Star dan Berita Harian... malang sungguh Melayu Balik Pulau bertuankan Umno..

LAPORAN PENTADBIR TANAH DAERAH BARAT DAYA TERHADAP KERATAN AKHBAR ISU PENGAMBILAN BALIK TANAH DI PONDOK UPEH SEPERTI YANG DIPAMERKAN DI AKHBAR THE STAR DAN BERITA HARIAN - 7 OKTOBER 2010


Adalah saya memaklumkan bahawa pengambilan balik milik tanah di Pondok Upeh bagi tujuan awam mendirikan hub pendidikan cemerlang Pulau Pinang telah diwartakan pada 27 Ogos 2009 di bawah Seksyen 8 Akta Pengambilan 1960. Pada peringkat ini Pentadbir Tanah Daerah Barat Daya telah pun mengeluarkan Award (Borang H) kepada tuan tanah iaitu Gin Poh Holdings Sdn. Bhd. pada 8 September 2010. Lot-lot tanah terlibat telah dibuat penilaian oleh Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta Negeri Pulau Pinang dan pihak Pentadbir Tanah telah membuat Award tersebut berdasarkan penilaian yang dibuat oleh Jabatan Penilaian Malaysia Pulau Pinang.

Aduan menyatakan bahawa Award sebanyak RM8.00 sekaki persegi yang dinyatakan di dalam akhbar adalah tidak benar kerana penilaian tanah tersebut berbeza-beza statusnyayang berkaitan tanah yang diambil.

Amaun pampasan yang diberikan berbeza-beza mengikut status tanah berjumlah keseluruhan berjumlah RM40,161,639.50 juta mengikut Jabatan Penilaian Malaysia.

Pentadbir Tanah juga memaklumkan kepada tuan tanah bahawa, mengikut peruntukan undang-undang, mereka boleh membuat bantahan ke Mahkamah sekiranya mereka tidak berpuas hati dengan tawaran pampasan yang dikemukakan melalui Borang H.

Bagi kedudukan pengambilan tanah hub pendidikan di Kampung Genting, pada masa ini pihak Pentadbiran Tanah masih belum lagi menjalankan siasatan dan sedang menunggu penilaian terakhir dari Jabatan Penilaian bagi menentukan jumlah pampasan yang patut dibayar.

Oleh kerana proses pengambilan tanah masih berjalan, adalah fitnah langsung dakwaan bahawa terdapat universiti daripada mana-mana negara yang mengesahkan kemasukannya ataupun memulakan kerja pembinaan di tapak itu.

Sekian, untuk makluman.


( HJ. JUSNI BIN HJ. ISMAIL )

Pentadbir Tanah

Daerah Barat Daya

Pulau Pinang.

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers