Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - social concern - Pencipta lagu Bengawan Solo meninggal dunia

Bengawan Solo... riwayatmu itu... begitulah kemerduan lagu yang menceritakan mengenai sebuah sungai terpanjang di kepulauan Jawa.

Lagu itu menjadi siulan ramai di Asia sehingga dialih ke beberapa bahasa termasuk bahasa Jepun. Begitulah hebatnya lagu berkenaan yang mula digubah pada tahun 1940 ketika usia penciptanya hanya 23 tahun.

Hari ini (20 Mei 2010), pengubah dan mastro lagu “Bengawan Solo” .. Gesan Martoharto meninggal dunia. Beliau menghembuskan nafas terkahirnya pada usia 92 tahun, di Hospital PKU Muhammadiyah Solo, Jakarta.

Gesang dimasukkan ke hospital itu sejak 12 Mei. Beliau yang dilahirkan pada 1 Oktober, 1917, merupakan pemuzik tersohor Indonesia di rantau Asia dan Jepun.


0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers