Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - balasungkawa - TENGKU IBRAHIM DIMASYURKAN SEBAGAI SULTAN JOHOR

ALMARHUM SULTAN ISKANDAR Ibni ALMARHUM SULTAN ISMAIL

Pemangku Raja Johor, Tengku Ibrahim ibni Almarhum Sultan Iskandar telah dimasyurkan sebagai Sultan Johor yang kelima hari ini.

Baginda, 51, dimasyurkan sebagai Sultan Johor yang baru di Istana Besar Johor sebelum upacara pemakaman jenazah Almarhum ayahanda baginda Sultan Iskandar ibni Sultan Ismail.


Almarhum Sultan Iskandar, 77, yang memerintah Johor selama hampir tiga abad akan dimakam di Makam Diraja Bukit Mahmoodiah kira-kira pukul 2 petang ini. Baginda mangkat jam 7.15 malam di Hospital Pakar Puteri di sini.

Almarhum Sultan Iskandar, yang diputerakan di Istana Semayam, Johor Bahru pada 8 April 1932, dimasyhurkan sebagai Sultan Johor pada 11 Mei 1981. Pada 15 Nov 1984 baginda menjadi Yang di-Pertuan Agong kelapan.

Almarhum merupakan putera ketiga Almarhum Sultan Ismail ibni Sultan Ibrahim dan cicinda kepada Bapa Johor Moden, Almarhum Sultan Abu Bakar.

Almarhum Sultan Iskandar, adalah Sultan Johor keempat dalam sejarah Johor moden, menerima pendidikan awal di Johor Bahru, sebelum melanjutkan pelajaran ke Australia dan United Kingdom.

Tunku Ibrahim adalah anakanda sulung Almarhum dengan Sultanah Zanariah daripada sepuluh orang adik beradik. Tunku Ibrahim, yang beristerikan Raja Zarith Sofiah pada 1982. Baginda dikurniakan lima putera dan satu puteri.

Diputerakan pada 22 November 1958 di Hospital Sultanah Aminah, Johor Baharu ini, Tunku Ibrahim ditabalkan sebagai Tunku Mahkota Johor pada 3 Julai 1981. Baginda pernah dilantik sebagai Pemangku Raja pada 25 April 1984 semasa Almarhum Sultan Iskandar menjadi Yang di-Pertuan Agong.



Tags: balasungkawa

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers