Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - isu kalimah Allah - IKIM RUJUK TGHH ISU KALIMAH ALLAH

Muzakarah Pakar anjuran Institut Kefahaman Islam Malaysia (Ikim) semalam ternyata memberi ruang baru dan penghormatan besar kepada Presiden PAS, Datuk Seri TG Abdul Hadi Awang apabila dijemput hadir untuk memberi pandangan.

Keterbukaan Ikim itu, membuktikan TGHH adalah seorang ulama yang disegani dan perlu dirujuk dalam mengupas isu penggunaan kalimah Allah.

Sebelum ini, Ikim tidak pernah menjemput ulama PAS, khususnya seperti TGHH . Isu kalimah Allah rupanya membuka ruang untuk diskusi ilmiah yang mengangkat pemikiran para cendikiawan Islam tanpa mengira pendirian politik.

Semuga langkah terbuka Ikim ini akan berterusan kerana masih banyak lagi isu yang perlu dibincang dan diputuskan oleh ulama dan pemikir Islam. PAS tentunya bersedia memberikan buah fikiran demi manfaat umat Islam dan rakyat.

Meskipun tidak melahirkan ketetapan, namun muzakarah semalam menjadi medan terbaik untuk para cendikiawan melihat isu secara lebih terperinci.

Muzakarah disertai Ahli Majlis Kepimpinan Tertinggi (MPT) PKR, Dr Mohd Nur Manuty, bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainal Abidin, Pengarah Pusat Kajian Ekonomi dan Kemasyarakatan Ikim Dr Mohd Sani Badron dan Felo Pusat Kajian Syariah, Undang-Undang dan Politik Ikim, Md Asham Ahmad.

Muzakarah dipengerusikan Ketua Pengarah Ikim, Nik Mustapha Nik Hassan.

Selain itu, ia turut disertai Pengerusi Ikim yang juga mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi, pensyarah Jabatan Usuluddin dan Perbandingan Agama UIAM, Prof Madya Dr Kamar Ainiah Kamaruzzaman, Penasihat Agama kepada Perdana Menteri, Datuk Dr Abdullah Md Zain.

Yang menghairankan selain Tun Abdullah, tiada ulama Umno yang hadir.

(edited harakahdaily)

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers