Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - isu semasa - undian Bajet gambaran malapetaka bagi BN



Beberapa Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) didakwa 'curang', menyebabkan BN hampir tewas dalam undi untuk meluluskan Bajet 2010 di Parlimen baru-baru ini, kata Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin.


Sambil menyifatkannya sebagai 'malapetaka' bagi BN, Anggota Parlimen Bukit Gantang itu berkata, ahli Parlimen BN juga membocorkan maklumat yang menjadi panduan dan kekuatan kepada PR dalam membahaskan peruntukan untuk rakyat itu.

Beliau berkata demikian pada sessi dialog pimpinan Pas Perak dan wakil Sinar Harian ketika mengunjungi ibu pejabat Karangkraf di Seksyen 15, Shah Alam.


Nizar berkata, ahli Parlimen terbabit juga sekadar terpaksa 'mengangguk' di Dewan Rakyat, walaupun mereka tidak setuju, dan oleh kerana itu lah, mereka tidak hadir semasa undian dijalankan (di Dewan Rakyat), walhal sesetengah daripada mereka berada di sekitar Lembah Klang sahaja.


Dalam undian itu, BN mendapat 66 undi, iaitu lebih tiga undi berbanding pembangkang.

Nizar berkata, ketidakhadiran setengah Ahli Parlimen BN pada masa itu adalah bukti jelas sesetengah daripada mereka tidak menyokong perbahasan Bajet 2010 tersebut.

“Sebagai contoh, (bagi Ahli Parlimen BN) tindakan Kerajaan memperuntukkan RM1 bilion bagi mempromosikan sukan F1 tidak munasabah kerana mereka boleh melihat rakyat di tempat mereka sendiri ada yang 'kais pagi makan pagi, kais petang makan petang'.

"Begitu juga dengan peruntukan RM100 juta untuk projek Permata (Pusat Anak Permata Negara) yang dikendalikan oleh isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor dan ini menunjukkan malapetaka pada BN,” katanya.

Najib mengumumkan peruntukan RM100 juta itu ketika membentangkan Bajet 2010 dan Rosmah menyifatkan peruntukan itu sebagai penghargaan kepada pentingnya penjagaan awal anak-anak dan pendidikan di Malaysia.
Tags: isu semasa

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers