Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - social concern - GEMPA LEBIH BESAR DI SUMATERA

Sumatera dijangka dilanda gempa bumi pada skala besar dalam tempoh 30 tahun, yang akan mencetuskan tsunami gergasi, berasaskan perubahan cuaca dunia, kata pakar geologi.

Beliau berkata ia lebih besar, kerap dan memakan masa lebih lama berbanding gegaran 7.6 skala Richter yang melanda Sumatera Barat, 30 Sept lalu yang meranapkan bandar Padang.

"Kami jangka gempa raksasa itu mencapai 8.8 skala Richter dan berlarutan selama lima minit, berbanding gempa terbaru di Sumatera itu hanya 15 saat" kata Pengarah Pemantauan Bumi Singapura, Kerry Sieh.
PASUKAN penyelamat meneruskan operasi mencari mangsa tanah runtuh di La Trinidad, wilayah Benguet selepas dilanda tuafan.

Angka korban rasmi adalah 1,115 sehingga Rabu lalu tetapi ramai lagi dipercayai maut selepas beberapa perkampungan tertimbus selain kira-kira 100,000 rumah musnah menyebabkan setengah juta penduduk hilang kediaman.

Katanya, gempa bulan lalu itu petanda gegaran lebih besar lagi berdasarkan catatan sejarah gempa selepas sampel terumbu karang dikaji.

Di Jakarta, Setiausaha Agung Rendah PBB bagi Hal Ehwal Kemanusiaan, John Holmes berkata, perubahan cuaca dunia bermakna taufan lebih besar, banjir lebih buruk dan kemarau lebih lama selain kebakaran hutan.

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers