Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - politics sketsa - OSMAN JAILU DISOGOK RM100,000..

IPOH, 14 Okt: Adun lompat, Kapt (B) Osman Jailu meminta RM100,000 daripada seorang agen untuk membantu meluluskan projek perumahan bernilai RMN180,000 di Seri Iskandar, demikian Mahkamah Sesyen Ipoh diberitahu.

Agen SPRM, Mohamad Imran Abdullah juga berkata, Osman meminta sebanyak itu semasa pertemuan bersama-sama Usalli, apabila ditanya mengenai amaun untuk meluluskan segera projek itu.

Sebelum itu, Usali meminta antara RM30,000 dan RM50,000 tetapi apabila ditanya sama ada yakin dapat meluluskan segera projek berjumlah RNM180juta itu, Osman menjampuk meminta RM100,000, katanya.

Imran memberikan keterangan dalam perbicaraan terhadap bekas ahli majlis Perak Tengah, Zul Hassan, ahli perniagaan Fairul Azrim Ismail and jurutektik dari Lembaga Pembangunan Perak, Ruslan Sahat.

Mereka didakwa bersama-sama Osman, 57, dan seorang lagi bekas exco Jamaluddin Mohd Radzi, 52 dan bekas ahli Majlis Perak Tengah Usaili Alias, 56. Tuduhan ke atas Ruslan digugurkan kerana telah meninggal dunia.

Sebelum itu, Imran berkata beliau menemui Osman Jailu dan Usaili Alias di sebuah coffe house di Bukit Mertajam untuk menyerahkan wang bernilai RM5,000. Osman tidak menerimanya tetapi memberi isyarat agar diserahkan kepada Usaili.

Semasa menyerahkan wang itu, Imran berharap projeknya dapat diluluskan segera, namun Usaili meminta lebih banyak wang antara RM30,000 dan RM50,000.

"Saya bertanya, mereka yakin RM30,000 ke RM50,000 sahaja untuk meluluskan segera projek bernilai RM180 juta itu," kata Imran.

Osman kemudian berkata, " RM100,000".

"Saya kemudian mengadakan pertemuan di sebuah restoran di Bukit Mertajam pada 19 Ogos dan telah meletakkan sebuah beg mengandungi wang RM100,000 di atas meja, " kata Imran.

"Saya buka beg itu dan tunjukkan wang berkenaan kepada Osman. Dia melihat dan mengarahkan saya menyerahkannya kepada Usaili," kata Imran.

Usaili kemudian menarik beg itu ke arahnya, kata Imran dan semasa itu juga beliau (Imran) memohon diri dan serentak itu jugalah pegawai BPR masuk dan menangkap mereka.

Image(Jamaludin dan Osman di Mahkamah Sesyen)


0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers