Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - political concern - JANGAN DANGKAL PAKEJ HAJI TGNA

Pakej Zamrud Tabung Haji melibatkan kos RM65,000 adalah direka khusus untuk kalangan mereka yang sibuk jadual tugas hariannya. Namun nampaknya kini ia tersasar dari matlamat asal pakej itu dibuat apabila melibatkan Mursyidil Am TG Nik Abdul Aziz..
TGNA nampaknya menjadi sasaran golongan yang dangkal ilmu dan akal. Pakej ini biasanya, disertai kalangan yang sudah arif atau sudahpun bergelar haji. Meskipun kurang pasti mengenai kandungan program pakej ini tetapi memandangkan ia hanya melibatkan tempoh waktu 14 hari, maka ia tidak termasuk dalam senarai program ziarah kota Madinah.
Pakej berkenaan bukanlah yang termahal tetapi dianggap sederhana nilainya, kerana terdapat pakej yang lebih mahal. Bagi tahun ini sebanyak 196 orang mengambil pakej Tabung Zamrud ini. Siapa jemaah lain tidak diketahui.
Sebenarnya terdapat satu pakej lagi yang paling mahal di bawah Tabung Haji. Sekadar makluman bagi tahun ini seramai 26 orang mendaftar untuk pakej AlMaas melibatkan RM120,000 seorang.
Pada tahun lepas, tak silap artis Datuk Sheila Majid mengambil pakel Zamrud, manakala pengacara Aznil Nawawi mengambil pakej AlMaas. Camana tak ternganga mendengarnya.
TGNA dengan kesibukan dan keuzurannya itu memanglah wajar mengambil pakej berkenaan kerana rakyat biasa juga ramai yang mengambil program pakej antara RM15,000-RM30,000 seorang dalam mengerjakan ibadat haji ini.
Terdapat beberapa kemudahan disedikan kepada mereka yang mengambil program pakej ini berbanding muasassah yang bernilai hampir RM10,000 itu. Kos Pakej ini akan berbeza-beza nilainya daripada segi tempat penginaan, makan dan minum, dan kelas pengangkutan. Izinkanlah TGNA duduki bisnes kelas dan izinkanlah beliau menginap di hotel sendirian sementara kita mampu menanggungnya.
Apapun selamat berangkat ke tanah suci Makkah kepada yang terpilih menjadi tetamu Allah ke kita suci Makkah. Semoga semua jemaah yang telahpun berlepas ke tanah suci Makkah atau belum berlepas lagi telah bersedia dan memahami pelbagai perkara termasuk urusan pengangkutan dan hal ehwal persekitaran, yang menguji kesabaran.
Mereka yang dapat ke tanah suci Makkah adalah kalangan yang terpilih. Dipilih oleh Allah untuk menjadi tetamunya. Menjadi tetamu Allah. Jadi siapa jua yang terpilih bermaksud dipilih oleh Allah.
Ada kalangan berduit dan kaya raya tetapi tidak juga terbuka hatinya (kerana dikunci oleh Allah) untuk menunaikan fardhu haji ini.
Mungkin kerana kos pakej itu ditaja oleh seorang hamba Allah (katanya manusia bernama Din Mardi), maka sekali lagi dipertikaikan. Ingin saya katakan jika Din Mardi tak sponsor sekalipun, TGNA layak mengguna kemudahan kerajaan di bawah tarafnya sebagai Menteri Besar.
TGNA tidak mengambil kesempatan itu. Itupun dipersalahkan kerana mengguna pakej Zamrud dan disponsor. Sedarlah semua bukan hanya Din Mardi (tak peduli apa niatnya, kerana sebagai manusia tiada siapapun tahu niat seseorang), beribu manusia lain mahu menaja TGNA.
Seperkara lagi, jangan dilihat TGNA seumpama DS Dr Zambry Abdul Kadir selaku sejawatannya, atau dibandingkan dengan DS Najib atau TS Muhyidin Yassin. Ingat TGNA bukan sekadar Menteri Besar Kelantan, tetapi juga ulamak tersohor Asia.
Dan memang menjadi budaya di Kelantan, manusia Kelantan sentiasa berebut untuk menaja ulama mengerjakan haji atau dalam apa jua program keagamaan. Jadi apa lagi kalau untuk TGNA...
PS Perakite: Cuba fikirkan hal ini, (saya terkejut apabila dimaklumkan) adinda saya yang menjadi iman di Masjid Bukhori Alor Setar turut ditawarkan pakej mengerjakan haji dengan dibiayai oleh seorang timbalan menteri.

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers