Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - politik N9 - isa calon BN dengan beban tergalas

Umno dengan gahnya mengumumkan bekas Menteri Besar Negeri Sembilan TS Isa Abdul Samad sebagai calonnya pada Prk DUN Bagan Pinang, sambil menggalas bebanan masalah lampaunya, terutama yang membabitkan politik wang.

Isa merupakan ketua Umno bahagian Teluk Kemang dan bekas Naib Presiden Umno. Pengumuman itu dibuat Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Isa digantung selama tiga tahun sejak 24 Jun 2005 kerana rasuah politik ketika pemilihan Umno 2004. Pada mulanya, dia digantung selama enam tahun atau dua penggal tetapi dikurangkan selepas beliau membuat rayuan.

Mantan PM Tun Dr Mahathir Mohamad berpendapat Isa tidak seharusnya menjadi calon BN pada prk itu memandangkan rekod lamanya yang negatif itu.

Imej Umno dikatakan akan terjejas kerana dianggap tidak serius memerangi politik wang jika meletakkan calon yang pernah didapati bersalah dalam rasuah politik .

Isa, katanya, sudah didapati bersalah dan kalau Umno letak beliau sebagai calon, ia juga bermakna bahawa Umno tidak ambil berat tentang kes-kes semacam itu.

Umno kini terjerat antara realiti dan usaha untuk berubah selepas pilihan raya 2008. Pencalonan Isa membuktikan bahawa Umno sesungguhnya tidak berubah, malahan terus memperjuangkan dan berusaha mempertahankan pimpinannya meskipun korup.

Tahap korupsi juga terus meningkat mengakibatkan Malaysia merudum di mata dunia. Lantaran itu pandangan umum terhadap SPRM juga terus diragui.

Pemilihan Isa mengambarkan segalanya bahawa Umno tidak pernah mahu mengakui kesilapan, malahan terus menegakan yang mungkar sepertimana berlaku di PRK Permatang Pasir, apabila mencalonkan Rohaizad Othman yang pernah mengelapkan wang pelanggannya.

Ia menimbulkan keraguan bahawa Umno/BN serious dalam membuat perubahan agar lebih telus dan bersih daripada korupsi. Imej Umno akan terus tercalar dan luka.
Tags: politik N9

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers