Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - politics sketsa - USAHA RUNTUHKAN KEYAKINAN PD PR

BUTTERWORTH: Sejak kebelakangan ini, media masa arus perdana semakin berjaya memain peranan untuk meruntuhkan keyakinan dan kekebalan penyokong Pakatan Rakyat, terutama mereka yang disifatkan berada atas pagar.

Mereka bijak mengatur strategi berasaskan pepatah Melayu bahawa belakang parang kalau diasah lagikan tajam dan mata pena lebih tajam dari mata pedang. Pelbagai strategi diatur agar kekebalan PR dapat dirobohkan melalui media massa.

Satu lagi pepatah favorit orang Melayu ialah kalau tak ada angin, tak kan pokok bergoyang.
Peribahasa dan simpulan bahasa ini semuanya boleh membawa ke arah meruntuhkan keyakinan Melayu pada PR, jika setiap waktu media arus perdana menanam bibit keraguan rakyat pada kerjasama PR.

Akhirnya yang boghong pun kelihatan seperti benar.

UMNO/BN bermula dengan sedikit demi sedikit,.. bukan untuk menjadi bukit tetapi menanam bibit keraguan agar akhirnya menolak PR. Menanam propaganda dan memuatkannya setiap hari dalam dada media arus perdana kongkongannya kerana percaya jika saban waktu disogok, maka manusia Melayu yang berada di atas pagar itu akan mulai rasa bosan dan kembali kepada mereka.

Fuh. Keyakinan diri orang Melayu itu mudah rapuh. Dan ia lebih mudah rapuh jika yang cuba mempengaruhinya itu adalah juga Melayu. Itulah namanya bangsa Melayu. Namun jika ia ditegakkan atas nama Islam, ia tidak mudah dilunturkan.

Sesungguhnya, sesiapa jua akan boleh dan mudah termakan dengan sogokan propaganda yang disumbat setiap hari di dalam media arus perdana. Semua media arus perdana bersatu dan bijak memainkan peranan jahat masing-masing.

Pimpinan Umno/BN tidak akan mudah mengalah. Mereka sedang memperhalusi strategi terutama untuk menyakinkan rakyat bahawa PR itu rapuh dan akan roboh. Satu persatu strategi sedang digunakan dan ia akan mencelarukan PR jika tidak ditangani dengan penuh kebijaksanaan.

Ternyatalah kelemahan utama PR ialah media massa. Gagal menyampaikan maklumat sederas mungkin pada rakyat. Gagal kerana tidak mempunyai peralatan atau jentera komunikasi sebaik Umno/BN.

Umno/BN semakin berjaya menanam dalam benak rakyat bahawa kerjasama antara PKR, DAP dan DAP terlalu rapuh. Mereka cuba merobohkan kerjasama dalam PR di Selangor, Pulau Pinang dan Kedah. Mereka gagal merobohkannya, namun sekurang-kurangnya UMNO/Bn berjaya mencalarkan kelukaan dan keraguan pada hati rakyat.

Apapun kekebalan sebenar PR, terutama di kalangan orang Melayu ialah pengaruh Mursyidil AM, TG Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Jika berjaya diruntuhkan kepercayaan Melayu yang melihat Menteri Besar Kelantan itu sebagai ikon terbaik dekad ini, maka ia akan memudahkanlah usaha untuk mengaut kembali kepercayaan rakyat.

Yang terbaru, ialah kononnya TG Nik Aziz bersetuju untuk mengadakan kerjasama antara PAS dan Umno. Ia begitu mengelirukan rakyat seketika sehinggalah dinafikan sekeras-kerasnya oleh TGNA.

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers