Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - politik manek - Nizar ceramah guna dialek kelate

PULAU PINANG: Petang semalam saya tiba di rumah kepenatan selepas dua hari di Manek Urai. Tiba-tiba banyak pula panggilan diterima bertanyakan hal atau keadaan di PRK N41 Manek Urai itu.

Pertanyaan sama ada Pas berpeluang menenangi kerusi N41 yang disandang abe weil sebelum ini. Jawapan mudah aje.. pasti menang.

Mengikut risikan dan culaan, Abe Uji akan memenangi kerusi Manek Urai itu. Risikan polis dan tentera menyatakan bahawa PAS tidak akan menghadapi masalah. Begitu juga dengan culaan yang dilaksanakan oleh PKR mendapati amat positif.

Namun, sesungguhnya hari ini (sehingga tengah malam ini) adalah waktu paling kritikal. Apa tidaknya Umno/BN akan menggunakan segala helah untuk menawan Manek Urai. Terbaru kedengaran berguni wang mulai ditaburkan kepada pengundi.

Aduh, keadaan di Manek Urai penuh sesak dengan manusia. Namun yang paling menghairankan ialah kelihatan tiga kem polis di antara Manek Urai Lama dan Manek Urai Baru. Bilangan anggotanya juga seakan melebihi jumlah pengundi.

Itulah Manek Urai dalam dua tiga hari ini. Kampung Laloh dan Manek Urai Baru penuh sesak dengan kenderaan dan manusia. Semasa dua malam DS Ir Haji Mohamad Nizar Jamaluddin menyampaikan ceramah, kelihatan berbondong-bondong manusia memenuhi kawasan padang ceramah.

Saya berpeluang ke rumah kakak sulung Abe Uji, di rumah kakaknya di Laloh itu saya juga bertemu dengan adek bongsu Uji. Semuanya kelihatan mesra dan ceria. Kakaknya pernah mengunjungi rumah saya di Pulau Pinang. Semasa itu juga, saya sempat bertemu dengan anak sulung Abe Uji (anak perempuan) yang sedang membuat pengajian peringkat sarjana di Universiti Sains Malaysia.

Semasa menjamah selera (dijamu nasi oleh tuan rumah), kedengaran beberapa tetamu bersembang mengenai Haji Nizar, mengenai peluang dan ceramah haji Nizar. Saya sekadar mendiamkan diri. "Kalu Nizar ceramah male ni, takda tempat nak jalan. Penuh pulok atas padang tu."

Begitulah hebatnya aura Nizar. .. apa lagi dengan kebijaksanaannya menyelitkan ceramahnya dalam bahasa dialek kelate.

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers