Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - isu kesultanan - umno... lebih daripada derhaka


pulang paku buah keras, mengata orang rupanya dia (UMNO) yang lebih. Meskipun demikian, tiada apa tindakanpun diambil, malahan disokong jua oleh media kongkongan umno.

Saudara nilai lah sendiri apa yang tercatat di bawah ini:

1. Pengasas Umno, Dato Onn Jaafar dibuang dari Istana Johor pada 1920 kerana mengkritik Sultan atas isu harta
2. Pada 1974, TS Ghazali Jawi (bapa DS Tajol Rosli) menderhaka dengan enggan meletak jawatan Menteri Besar Perak menyebabkan Sultan Idris murka.
3. Pada 1979 Dato Abdul Rahim Bakar ketika itu MB Pahang menguna media pro Umno mengkritik Sultan Pahang secara tyerbuka.
4. Pada 1983.. Umno mahu meminda kuasa Yang diPertuan Agong mengenai perisytiharan darurat dikurangkan. Umno menyerang Raja-raja Melayu kerana menolak cadangan itu.
5. Pada 1991, pada perhimpunan Agung Umno, Sultan Kelantan dihina dan dihentam secara terbuka kerana dikatakan masuk campur dalam politik menyebabkan Umno kalah pada pilihan raya.
6.Pada perhimpunan agung umno itu juga, perwakilannya sewenang-wenangnya mendesak raja-raja mengisytiharkan harta. Ia dilaporkan dalam Utusan Malaysia pada halaman depannya? Ini bukan menderhaka
7.Pada 18 Januari 1993, pindaan perlembagaan persekutuan menyebabkan Raja-raja boleh dicabar di Mahkamah. Apabila raja-raja mohon tangguhkan, media kerajaan mengkritik terbuka salah laku raja-raja.
8.Rapat-rapat umum diadakan menyokong PM Mahathir Mohamad ketika itu yang mengecam Raja-raja Melayu.
9. Peristiwa pertabalan Tengku Ibrahim Inderaputra sebagai mengantikan Sultan Kelantan Sultan Ismail Petra pada 29 April 1993 di Ketereh, Kelantan dengan sendirinya menghina dan menderhakai sultan..
10. Berita Harian 11 jun 1993: Shahidan Kassim mengatakan " Sultan Kelantan sekarang tidak layak menduduki tahta ."
11. TS Muhammad Muhammad Taib berkahwin lari dengan putri Sultan Selangor sehingga menimbukan kemurkaan baginda Sultan .
12. Sebanyak 23 daripada 24 Adun Terengganu ugut memboikot majlis angkat sumpah Dato Ahmad Said menjadi MB terengganu selepas PRU 13 2008. Mereka membuat kenyataan terbuka menyanggahi istana dan menuntut Idris Jusuh dilantik menjadi MB. Penyokong Umno menyelar dan menyifatkan "nate" (binatang) menghina sultan.
13. Shahidan Kassim memboikot perlantikan Dr Isa Sabu sebagai MB Perlis. Engkari sultan ..?

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers