Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - - sebelas bulan dengan pelbagai program lebih adil


Tempoh sebelas bulan yang dizinkan Allah kepada PR memerintah negeri Perak, adalah satu waktu yang teramat singkat tetapi penuh bermakna dan berkesan dalam memberi impak pada rakyat yang hampir musnah harapannya di bawah Umno/BN.

Tempoh itu memberikan peluang pada rakyat Perak tanpa mengira keturunan, bangsa dan agama menikmati keadilan dan ruang kebajikan yang terbela. Kebanyakan kakitangan kerajaan, kecuali satu dua pegawai atasan yang terus keras kepala bersekongkol dan engan bekerjasama dengan melengah-lengahkan kerja. Dalam ertikata lain melambat-lambat kerja terutama dalam meluluskan sesuatu.

Setiausaha Kerajaan Negeri Dr Rahman Hashim terus bersikap dingin dan menjadi duri dalam daging paling bisa. Beliaulah yang mengarahkan para pegawainya agar melewat-lewatkan kerja dan mencari pelbagai alasan untuk tidak mengizinkan terutama pada DS Nizar Jamaluddin dengan kekangan-kekangan yang keterlaluan.

Namun, akhir-akhirnya, ada para pegawai kerajaan sudah mulai berubah dengan cuba memberikan pandangan dan kerjasama positif. Mereka tampil untuk membantu. Mereka mula mengenali dan menghormati Nizar.

Justeru itu, kudeta atau usaha rampasan kuasa adalah penting dalam memati dan melemahkan perjuangan PR agar dipandang negatif oleh rakyat. Mereka guna apa sahaja cara untuk menghancurkan gabungan PR. Dasar2 yang dilaksanakan PR semakin hari semakin diterima dan memikat rakyat.

Bayangkan dalam tempoh sesingkat itu, kutipan hasil negeri meningkat sehingga RM100 juta., menjadi RM600 juta berbanding RM50o juta pada tahun sebelumnya. Ia satu angka paling mengejutkan, ia dengan jelas membuktikan PR bijak menjana ekonomi negeri.

Seimbas pandang elok dikilaukan apa yang sempat dilaksanakan dalam tempoh itu, meskipun dihimpit, ditekan dan ditindas dengan pelbagai tohmahan yang tidak berakal. Perkara yang dilaksanakan ini adalah satu kejutan kepada Umno/BN.

Secara kasar berikut antara perkara yang sempat dilaksanakan

1. Ketua Kampung dipilih melalui proses pengundian seperti pilihanraya.
2. Satu pertiga daripada anggota PBT adalkah alangan NGO, orang persendirian dan koporat atau golongan profesional.
3. Rakyat berpendapatan rendah menikmati bekalan air percuma sebanyak sepuluh meter padu
4. Premis-premis kerajaan boleh digunakan oleh semua parti politik dan NGO.
5. Mengembalikan bantuan perkapita kepada Sekolah Agama Rakyat (SAR)
6. Menganugerahkan 1000 hektar tanah kepada SAR dan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina.
7. Memberi hak milik kekal kepada pemilik 102 ribu lot kediaman kepada penduduk di Rancangan Perumahan Tersusun (Kg Melayu) dan 47 ribu lot kediaman kepada penduduk Kg. Baru (Cina)
8. Memberi sumbangan dermasiswa rakyat RM1,000 seorang kepada yang berjaya melanjutkan pelajaran ke IPTA.
9. Menubuhkan Tabung Khas Kebajikan Rakyat bagi membantu miskin tegar, warga tua, orang kurang upaya, keluarga mangsa ISA, ibu tunggal, anak yatim dan pengidap penyakit kronik.
10.Menubuhkan Tabung Pinjaman Kecil Perniagaan kepada ibu tunggal yang menceburi bidang perniagaan kecil tanpa faedah.
11. Menaikan sumbangan bantuan kebajikan dari kadar minimun RM45 sebulan ke RM100 sebulan sehingga maksimun RM400 sebulan.
12. Menyediakan bantuan RM1,000 di bawah skim Al Kifaalah kepada warga tua yang berumur 65 tahun ke atas.
13. Menaikan elaun penyelia dan guru-guru KAFA.
14. Menaikan kadar elaun guru-guru Tadika Islam JAIP
15. Menender sebahagian pembalakan bagi meningkatkan hasil negeri.
16. Anak-anak syarikat kerajaan negeri membayar zakat kepada MAIP.
17. Menaikan Tabung Pusingan Bencana Alam dari RM30,000 ke RM50,000.
18. Menggalakan semua pegawai kerajaan menunaikan solat Zohor berjamaah dan mendengar tazkirah selepas Zohor.
19. Tazkirah setiap pagi sepanjang musim Ramadhan.
20.Melaksanakan perbelanjaan berhemah dengan mengurangkan terutama kos makan semasa mesyuarat atau sebarang program yang dianjurkan Kerajaan Negeri.
21.Menggunakan perkhidmatan bas rasmi SUK dalam lawatan secara beramai-ramai ke dsetinasi tertentu, terutama untuk lawatan sambil belajar bagi mengurangkan kos pengangkutan. END

Tags:

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers