Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - social concern - Datuk di Jabatan Veterinar dituduh palsukan dokumen untuk naik pangkat



Pegawai ibu pejabat  perkhidmatan Jabatan Veterinar  Puterajaya Datuk Dr Soeraya Norsham (foto) mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di Seremban semalam atas empat pertuduhan memalsukan dokumen kenaikan pangkat dan gred sejak 2009.

Datuk Dr Soeraya NorshamTertuduh yang sebelum ini Pengarah Veterinar Negeri Sembilan, 38, membuat pengakuan itu selepas jurubahasa mahkamah membacakan empat pertuduhan bersama tiga pertuduhan pilihan di depan Hakim Nursinah Adzmi.


Tiga tuduhan berkenaan adalah menyerahkan dokumen palsu Surat Arahan Kenaikan Pangkat dan Pengesahan Jawatan Pegawai Veterinar Gred G48, Arahan Memangku Jawatan Pegawai Veterinar Gred G52 Khas Untuk Penyandang (KUP) dan Keputusan Urusan Kenaikan Pangkat Pegawai Veterinar Gred G48 ke Gred G52 kepada seorang Pembantu Tadbir jabatan yang diketuainya.
Perbuatan itu masing-masing didakwa dilakukan pada 16 Mac 2009, 5 Januari 2010 dan 2 Julai 2010 di Jabatan Perkhidmatan Veterinar Negeri Sembilan, Jalan Pantai di sini, bagi tujuan pelarasan gaji dan elaunnya.

Melalui tiga perbuatan itu, tertuduh yang kini bertugas di Ibu Pejabat Jabatan Perkhidmatan Veterinar di Putrajaya, didakwa memperoleh pendapatan keseluruhan berjumlah RM50,315.58 secara salah.

Bagi tiga pertuduhan berkenaan, dia didakwa melakukan kesalahan mengikut Seksyen 18 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 yang jika sabit kesalahan boleh dipenjara hingga 10 tahun dan denda RM10,000 atau tidak kurang lima kali ganda nilai kesalahan mengikut yang lebih tinggi.

Bagaimanapun, pihak pendakwaan menawarkan pertuduhan pilihan bagi tiga pertuduhan berkenaan, iaitu didakwa mengikut Seksyen 468 kanun sama yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya. 

Bagi pertuduhan keempat, Dr Soeraya didakwa menggunakan dokumen palsu Surat Keputusan Pemangkuan Pegawai Veterinar Gred G52 ke Gred G54 yang didakwa tulen bagi menipu Pembantu Tadbir sama di Bahagian Pentadbiran Jabatan Perkhidmatan Veterinar Negeri Sembilan, pada 12 April 2011.

Timbalan Pendakwa Raya SPRM, Mohd Fairuz Johari, memohon mahkamah mengenakan ikat jamin RM20,000 dengan seorang penjamin, tetapi peguam Muhammad Faiz Fadzil memohon dikurangkan kepada RM3,000.

Nursinah berpendapat jumlah pengurangan itu tidak munasabah, menetapkan ikat jamin RM10,000 dengan seorang penjamin, manakala sebutan semula kes pada 22 Februari depan.

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers