Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - headline. feature , nasional - KURBAN PERDANA MAJLIS TINDAKAN DUN TRONG MERIAH

Hari Raya AdilAdha 1432H sudahpun beberapa hari berlalu dan begitu jugalah majlis-majlis kurban, yang kebanyakannya melibatkan lembu dan kambing di Malaysia. 

Punbegitu Majlis Kurban Perdana (mai kita... gotong royong) anjuran MTD PAS Trong, Perak adalah yang boleh disifatkan sebagai yang paling gemilang dan berkesan dalam menyampaikan motifnya.






Ustaz Norazli Musa





Sebanyak 33 ekor lembu dan 3 ekor kambing hasil sumbangan derma orang ramai dijadikan korban pada hari raya Aidiladha kedua. Sebanyak 15 ekor daripada lembu itu adalah sumbangan beberapa individu dari Kuala Lumpur.

Menurut Pengarah TD Trong Haji Mustapha Abdul Wahab, individu berkenaan mengumpul derma dari sahabat-sahabat di Kuala Lumpur dan menyerahkan dana itu untuk majlis berkenaan.

Nizar memakaikan Kemeja-T sempena majlis itu pada Pak Andak
Lembu-lembu berkenaan disembelih di dua lokasi berhampiran dan kemudian diangkut ke lokasi untuk pembahgian dan pengagihan di Markas Trong Sungai Tinggi, katanya.

Majlis berkenaan bermula seawal 7 pagi dan sempurna diselesaikan pada jam 1 tengahari, katanya sambil menegaskan bahawa sebanyak 4,000 uncang seberat 2 kilogram tiap satu berjaya diagihkan kepada penduduk sekitar Trong.

"Sesetengah penduduk datang mengambilnya di tempat pengagihan daging korban itu, manakala sebahagiannya diedarkan rumah ke rumah oleh jentera pengedaran," kata beliau.

Mantan Menteri Besar Perak Datuk Seri  Haji Mohammad Nizar Jamaluddin yang turut hadir pada majlis itu berharap ia akan dapat diadakan dari masa ke semasa.

Selain itu, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Ustaz Idris Ahmad dan Ketua Penerangan Dewan Ulama Pas Perak Ustaz Norazli Musa yang merupakan calon PAS PRU-12 turut hadir.

Norazli yang disebut-sebut akan bertanding di kawasan DUN Trong pada PRU13 berpuas hati dengan konsep dan sistem yang dilaksanakan dalam Kurban Perdana itu.

gotong royong melapah
Beliau turut berhasrat melaksanakan konsep sekurang-kurangnya satu rumah satu kurban (satu bahagian daripada tujuh bahagian)  di Dun Trong itu pada masa akan datang.

Sambil mengucapkan terima kasih pada semua penderma, beliau berkata majlis itu telah dapat merapatkan perhubungan dan meningkatkan keharmonian antara penduduk setempat kerana terbukti ia merentasi halangan perbezaan politik.
Sebanyak 4,000 uncang diedarkan

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers