Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - headline. feature , social concern - Lebih 1,500 warga asing ada KP


Kewibawaan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) terus dipersoal oleh semua pihak walaupun pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak menolak 8 Tuntutan Bersih 2.0 untuk melakukan reformasi menyeluruh dalam sistem pilihan raya umum ke-13.

Sebanyak 1,597 nama pemegang status penduduk tetap (PR) bagi tempoh 1 Mac hingga 31 Jun, tanpa alamat lengkap dalam Rang Daftar Pemulih Tempatan (RDPT) SPR yang berakhir 2 Julai lalu ditemui dan didedah. 

Selangor dikesan memiliki jumlah tertinggi iaitu 1,108, diikuti Johor (380) dan Kuala Lumpur (52) kes. Manakala negeri lain di bawah 20 kes.

Berikutan itu, banyak pihak menyuarakan kebimbangan kerana ia bercanggah dengan Perkara 119 Perlembagaan Malaysia bahawa warganegara Malaysia sahaja dibenarkan mengundi, manakala PR tidak dibenarkan.

Selain itu, ada pihak mendakwa, rancangan rapi ini dilaksanakan bagi membolot undi dan berikan kemenangan kepada sebelah pihak.

Sebagai langkah merungkai persoalan ini, pembangkang meminta kerajaan mengadakan sidang parlimen khas bulan ini bagi membincangkan isu berkenaan.

Desakan itu dilakukan disebabkan penemuan beberapa bukti jelas dalam bentuk cetakan, status kerakyatan sebelum dan selepas pertukaran di laman web Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) yang berjaya dikesan Pas Selangor pada awal bulan ini.

Sehingga 12.00 tengahari tadi, pihak SPR masih tidak memberi penjelasan mengenai pihaknya didakwa sedang giat mendaftar warga asing sebagai pengundi bagi menyelamatkan Barisan Nasional Umno dalam pilihan raya depan.

Dalam perkembangan berkaitan, seorang pegawai SPR di Pulau Pinang mencadangkan Penangdaily.com menyiasat mengenai peranan timbalan pengerusi SPR.

"Datuk Wan Ahmad Wan Omar ini seorang yang hebat dalam perancangan SPR...kajilah mengapa beliau sengaja dikekalkan di kerusi timbalan (pengerusi SPR) untuk tiga pengerusi," ujarnya meminta Penangdaily.com merahsiakan identiti beliau.

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers