Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - Headline , political concern - Umno pernah menghina orang India di sidang Dun Perak

Umno memang bijak lempar batu sembunyi tangan, apa tah lagi menafikan pernah mengguna perkataan menghina masyarakat India, sedangkan pada sidang DUN Perak pada November 2008, Adun Sungai Rapat (la dah Datuk) Hamidah Osman pernah menimbulkan kekecohan ekoran kenyataannya mengenai orang India.

Beliau mengungkapkan satu kenyataan menghina orang India di Malaysia.

Kecoh persidangan Dewan Undangan Negeri Perak. Semasa itu Yb Siva menjadi speaker ketika Pakatan Rakyat memerintah.

Kata-kata Hamidah yang kini menjadi exco kanan negeri dan dianugerahi darjah kebesaran Dato sangat memalukan dana menghina orang India.

Hamidah dengan jelas berkata: "Kalau jumpa orang India dan ular.. bunuh India dulu baru bunuh ular."

Datuk Seri Tajul Rosli selaku Ketua BN di DUN Perak ketika itu meminta Hamidah pohon maaf kepada sidang Dun itu. Namun seingat saya, Hamidah buat derk je.

Hari ini di persidangan Dun Pulau Pinang, ADUN (Umno-BN) Sungai Dua, Datuk Jasmin Mohammed pula berulang-kali menafikan bahawa pemimpin Umno mahupun anggotanya pernah menggunakan perkataan yang menghina masyarakat India.

penang state assembly 181108 jasmin mohamedKetika membahaskan ucapan Yang di-Pertua Negeri di Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang, pemimpin BN itu sebaliknya berkata “hanya orang India yang melabelkan diri mereka sendiri sebagai paria.”

"Umno tidak pernah mencetuskan perpecahan perpaduan di kalangan penduduk pelbagai kaum. Malah ia sentiasa berusaha menyatukan mereka... kita ada Cina dan India bersama (dalam BN) tetapi kita pula yang seringkali dipersalahkan dalam banyak perkara.”

Isu berkenaan timbul apabila RSN Rayer (DAP-Seri Delima) mempersalahkan BN ketika mengulas mengenai kontroversi karya sastera Interlok yang digunakan di sekolah-sekolah yang dikatakan telah memecahkan perpaduan rakyat.

Perkara itu timbul beberapa kali ketika semasa perbahasan sejak dua hari lalu, meskipun kerajaan telah bersetuju menggugurkan perkatan paria dari novel Interlok.

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers