Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - politics sketsa - nizar antara empat pimpinan popular PAS

Mursyidul Am PAS Datuk Seri Nik Aziz terus mengekalkan kepercayaan politik dan persepsi positif masyarakat awam, namun tetapi Presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang pula gagal mencapainya.

Pensyarah kajian media Universiti Malaya (UM) Dr Abu Hassan Hasbullah ketika membentengkan dapatan kajiannya berkata, Nik Aziz juga masih mengungguli tempat pertama sebagai pemimpin paling popular dalam PAS.

Selain itu, tinjauan di kalangan lebih 2,000 responden mendapati Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Razak termasuk antara lima pemimpin paling popular PAS, diikuti bekas menteri besar Perak Datuk Seri Nizar Jamaluddin dan ahli jawatankuasa pusat parti Mohamad Sabu.

Kira-kira 1,000 pemimpin atasan dan akar umbi PAS menghadiri seminar khas itu bagi membincangkan arah tuju parti itu termasuk kedudukannya dalam Pakatan Rakyat susulan pergeseran isu kerajaan perpaduan.

Seminar itu, diadakan ekoran desakan TG Nik Aziz. Ia dirasmikan TG Hadi yang menyampaikan ucapantama 'Memperkasakan Peranan PAS Dalam Pengukuhan Pakatan Rakyat Mendepani Pilihan Raya ke-13'.

Satu sesi perbahasan diadakan selepas itu melibatkan ahli akademik, Dr Abdul Aziz Bari dari Universiti Islam Antarabangasa (UIA) dan Dr Abu Hassan. Ia turut disertai Naib Presidennya Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali dan Nizar turut kelihatan menghadiri seminar.

Dalam ucapannya, Abdul Hadi berkata PAS akan memain peranan lebih aktif bagi memperkukuhkan penyertaannya dalam Pakatan Rakyat.

Abdul Hadi menambah, hubungan parti-parti dalam Pakatan bertitik tolak daripada asas persamaan untuk memerangi ketidakadilan, penyelewengan, rasuah dan segala bentuk kezaliman yang berlaku di negara ini.

Abdul Hadi berkata bagi menghadapi pilihan raya umum ke-13 nanti, PAS perlu membina dan memperkukuhkan lagi kekuatannya di kalangan pengundi Islam dan, pada masa yang sama, mampu meraih undi golongan bukan Islam sebanyak mungkin

Inilah realiti politik dalam negara bermasyarakat majmuk, dan inilah juga pendekatan politik Islam dengan syarat memelihara batas-batas muhallaf siasi (kerjasama politik) yang diizinkan oleh akidah, syariah dan akhlak dengan menjaga sempadan yang memelihara walak (setia) kepada perjuangan Islam," katanya.

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers