Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - politics sketsa - INDEKS PERSEPSI RASUAH DI MALAYSIA MERUDUM

KUALA LUMPUR: Malaysia terus merudum teruk bagi Indeks Persepsi Rasuah (IPR atau CPI) dunia sehingga tersenarai sebagai negara ke 56 daripada 180 negara.

Penasihat DAP Lim Kit Siang, ini adalah kejatuhan paling teruk dalam ranking CPI sejak diperkenalkan oleh Tranparency International (TI) pada tahun 1995,.

Ketika itu, Malaysia dinilai pada kedudukan ke 23 di kalangan 41 negara yang dinilai, namun laporan TI semalam memalukan ketika negara baru menubuhkan SPRM dan PM DS Najib Razak mengisytiharkan gerakan melawan rasuah sebagai satu dari enam keutamaan KPI dalam pentadbirannya.

Ini adalah ekoran kegagalan SPRM dan sikap suruhanjaya itu sendiri.

Semalam, Presiden TI-Malaysia, Paul Low dalam satu sidang medianya memuji kerajaan negeri Selangor di bawah pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim yang bersungguh-sungguh berusaha membanteras rasuah.

“Pentadbiran terbuka yang diamalkan Selangor harus menjadi contoh kepada semua tanpa mengira fahaman politik supaya negara bebas dari rasuah.

Peristiwa lompat parti sehingga menjatuhkan kerajaan antara yang telah memberikan sumbangan utama kepada persepsi ini, kata Paul Low.

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers