Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - politik nasional - Parti berasaskan kaum bahaya untuk perpaduan

POLITIK yang bersifat perkauman amat bahaya dalam usaha memupuk perpaduan, kerana parti yang berasaskan kaum memperjuangkan untuk kepentingan sesatu kaum sahaja, kata Prof Teo Kok Seong.

Felo Penyelidik Utama, Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), berkata, sifat curiga mencurigai antara kaum masih menjadi masalah dan oleh itu hubungan antara kaum di Malaysia hanya retorik: hanya nampak baik di luar.

Keadaan ini berlaku kerana parti yang berasaskan kaum yang jelas memperjuangkan kaum mereka sahaja dan ini akan mengheret soal lain seperti bahasa.

"Sepatutnya hanya satu bahasa pengantar dan bahasa lain boleh dipelajari. Sistem satu bahasa penting untuk memupuk perpaduan masyarakat berbilang kaum,” tegas Prof Teo.

“Sekarang kita hanya melihat perpaduan peringkat luaran, sedangkan interaksi sebenar antara semua kaum tidak berlaku. Oleh itu, perlu ada usaha memupuk satu interaksi tulen antara kaum supaya perpaduan yang diperjuangkan selama ini akan berjaya.

Mengenai media, Prof Teo berkata semua akhbar vernakular Melayu, Cina dan India bersikap perkauman.

Apabila suratkhabar bersifat perkauman, maka ia akan bersikap membela golongan tertentu dan dari segi berita, banyak berita yang disiarkanpun ke arah golongan tertentu,” katanya.

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers