Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - politik nasional - undi pos isu utama di Bagan Pinang


KAKITANGAN SPR menyiapkan kertas undi pos PRK DUN Bagan Pinang.

Adalah jelas salah satu isu utama pada PRK DUN Bagan Pinang ialah undi pos..., bukannya soal pembangunan atau nasib rakyat. Undi pos... isu yang sudah sekian lama disiarakan yang merupakan satu kemudahan yang diberikan terutama kepada anggota pasukan keselamatan.

Jika kita percaya teori konspirasi, kesangsian atas undi pos... maka ia akan menjadi percaturan besar politik di dalam usaha menimbulkan kesangsian urusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Walau apapun, setiap pandangan dan kesangsian, yang bermotif politik atau tidak, mesti ditangani SPR. Jangan dibiar menjadi penghakis kewibawaan institusi itu.

Bagan Pinang akan menjadi referendum di mana SPR akan dinilai, sama ada suruhanjaya itu betul-betul telus dan adil, atau di bawah telunjuk Barisan Nasional (BN) untuk menggunakan proses pengundian bagi menentukan kejayaan calon parti pemerintah.

Perakite: Kesangsian Pakatan Rakyat terhadap tindak-tanduk SPR memang ada asasnya. Bagai PR, jka SPR telus dan adil, sudah tentu BN akan mengalami kekalahan yang teruk. Kesangsian mengenai ketelusan 4,604 undi pos di Bagan Pinang memang wajar.

Adalah wajar rasanya, jika parti politik diizinkan berkempen secara terbuka kepada anggota keselamatan kerana mereka juga adalah anggota masyarakat dan mempunyai aspirasi dan keinginan untuk bersama menentukan bentuk dan arah tuju kerajaan yang mereka ditugaskan untuk dipertahankan.

SPR mesti menjemput pengkritiknya dan masyarakat umum untuk turut serta melihat bagaimana ia bekerja. Badan bukan kerajaan seperti Malaysian for Free and Fair Elections (Mafrel) dan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), walaupun agenda politik sesetengahnya jelas, mesti dijemput memerhati setiap kerjanya dari sekarang hingga ke Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU 13).

Perakite: SPR juga perlu konsisten daripada segi hari mengundi. Jika ada perubahan, maka penjelasan hendaklah diberikan dengan baik agar tidak menimbulkan syak.

SPR mesti ingat setiap isu yang dibangkitkan adalah manifestasi kebimbangan dan kesangsian. nstp (EDITED BY PERAKITE)

1 comments

  1. Anonymous says:

    Setuju apa yang anda tulis tu.Orang ramai dah mula menuduh bahawa SPR adalah salah satu komponen parti BN.

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers