Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - headline. feature , nasional - Siapa Dawama? Boleh sesaper jelaskan?

Banyak telah diperkatakan dan kini Dawama Sdn Bhd bersuara dengan mendakwa Dewan Bahasa dan Pustaka DBP telah bertindak bertentangan dengan semangat konsesi sekali gus menjadi punca ia tidak boleh beroperasi lagi dan dilanda masalah kewangan.

Pokoknya siapakah di dalam Dawama? Kenyataan oleh Dawama inipun tanpa bertuan sekadar memetik Dawama. Tak kan tak ada jurucakap yang bernama.

Di bawah konsesi 12 tahun sejak 2002 Dawama perlu mencetak mengagih dan memasarkan buku dan majalah terbitan DBP Justeru menerusi satu kenyataan dikeluarkan tengah hari ini.

Dawama berkata ia akan mengambil tindakan undang-undang bagi mempertahankan konsesi dengan agensi Kementerian Pelajaran itu.

“Akibat daripada tindakan-tindakan DBP Dawama Sdn Bhd tiada pilihan lain kecuali mengambil nasihat undang-undang untuk menguatkuasakan hak Dawama Sdn Bhd ” katanya lagi.

Dawama berkata isu semasa memuncak sejak kebelakangan ini akibat tindakan DBP sejak bulan lalu untuk mengambil alih penerbitan buku teks kegunaan sesi persekolahan tahun depan tanpa memberi notis penamatan konsesi.

“Ini dengan jelas adalah satu tindakan melanggar perjanjian konsensi dimeterai antara DBP-Dawama pada tahun 2002 Ini telah menjejaskan operasi syarikat ” kata kenyataan itu lagi.

Kenyataan itu berkata Dawama adalah sebuah syarikat konsesi swasta khusus yang diberi tanggungjawab untuk mencetak dan mengedar buku teks dan judul am terbitan DBP.

Katanya secara purata lebih 85 peratus daripada perolehan syarikat tersebut adalah dari hasil jualan buku teks.

Dawama mendakwa DBP juga telah bertindak sendiri apabila telah menyerah hak mencetak dan mengedar kepada pihak ketiga dan terus melantik pihak-pihak tersebut tanpa perundingan atau persetujuan pihaknya.

 “Ini telah mendatangkan kesan yang buruk kepada pekerja dan syarikat di mana hak-hak pekerja dan syarikat telah dinafikan ” katanya lagi.

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers