Iklan

Mutiara Kata

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” Khalifah Abdul Malik bin Marwanan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PORTAL

You Are Here: Home - social concern - KERAJAAN NAJIB AKAN MULA GUNA MERCEDES

Memang cakap tak serupa bikin sepertimana kata pepatah Melayu, "Lidah tidak bertulang" kerana sewaktu kerajaan negeri Perak membeli Toyota Camry untuk mengantikan kereta Perdana V6, mereka dihentam dan dituduh tidak patriotik.

Namun kini, kerajaan pimpinan Najib dikhabarkan akan mula menggunakan kereta mewah bukan Proton Perdana V6 Executive untuk pegawai tinggi kerajaan dan menterinya.

Untuk makluman, rasanya Protonpun dah tak keluarkan model itu. Jadi mau tak mau ada alasan kuat kerajaan pimpinan Najib mengguna Mercedes Benz s Class.

Antara kereta mewah yang disenarai kini ialah: Mercedes Benz S class, BMW 5 series, Toyota Camry dan Honda Accord — semuanya dibekalkan oleh Spanco Sdn Bhd, yang memperolehi konsesi selama 25 tahun dengan kerajaan, yang berakhir 2018 ini dengan nilai RM80 juta setahun.

Konsesi itu bernilai RM100 juta setahun sebelum ini, ia dikaji semula pada 2004 atas arahan Kementerian Kewangan kerana merasakan ia berat sebelah.

Adalah difahamkan bahawa para menteri dan pegawai tertinggi kerajaan akan mengguna Mercedes Benz. Kereta berkenaan kini sedang disiapkan di kilang pemasangan di Pekan, Pahang.

Sebelum ini, kerajaan Pakatan Rakyat Perak dihentam sebagai tidak patriotik dan membazir kerana membeli Camry, sedangkan semasa itu kerajaan BN Terengganu membeli 14 Mercedes Benz E200 Kompressors berjumlah RM3.43 million untuk mengantikan Perdana itu.

Di bawah perjanjian itu, setiap kereta disewa dari Spanco untuk tempoh empat tahun. Spanco juga membekalkan kereta untuk pelbagai jabatan persekutuan dan di bawah perjanjian itu, Spanco bertanggungjawab membekal, menyelengara dan membaiki kereta yang disewakan pada kerajaan.

Kerajaan bagaimanapun menganggung kos sewaan, penyelengaraan dan pembaikian semua kenderaan yang disewakan berasaskan bulan ke bulan kepada Spanco. Sehingga Julai 2008, sejumlah 8,341 kereta disewakan pada kerajaan.

0 comments

Leave a Reply

Popular Posts

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

Followers